fredag 3. august 2007

lalala, stemmer ikke dette?


Jeg har lenge vært opptatt av alkohol -og rusproblematikken. Svært mange mennesker får hele livet sitt ødelagt fordi de blir alkohol eller narkotikamisbrukere, og det er nesten umulig å komme seg ut av avhengigheten dersom man ikke får proffesjonell hjelp. Dette innlegget handler ikke om ruspolitikk, det kan dere f.eks lese om på Marit Grønning sin blogg.

Sist sommer drakk jeg en skjærgårdspils. Det kunne jeg ikke gjort i sommer, for jeg har bestemt meg for at jeg vil være totalt avholden fra alkohol. Begrunnelsen er enkel: Jeg tror jeg har mye mer å vinne enn jeg har å tape. Totalforbrukprinsippet forteller oss at, dess større det totale forbruket er, dess større vil problemene vere. Hvordan kan det da være riktig å være med på å øke forbruket, om det så er gjennom måtehold. Se for dere et samfunn der alle drikker. Jeg nekter å tro at ikke flere ville blitt misbrukere.

De siste årene har det blitt svært populært for kristne å ta et glass i blant. Uten å si at dette er galt, vil jeg 0ppfordre sterkt til å tenke nøye gjennom problematiken. For det første vet man aldri hvem som har anlegg for å bli rusavhengige. Selv om man er selektiv når det gjelder hvilke situasjoner man nyter alkohol, signalisere man at alkohol er greit nar man nyter det. Og selv om noen klarer å sette en grense for hvor mye alkohol som er greit, så er det ikke alle som klarer det..

Dessuten, Hvor går grensen for hvor mye man kan drikke før det ikke er helt greit lenger. Det er selvfølgelig ikke galt i seg selv å drikke et glass vin, men hva med 3, og hva med 4.

Hvis man kjøper alkohol støtter man samtidig industrien som lager alkoholen. En industri som er med på å ødelegge folks liv. Over 200 000 barn i Norge gruer seg til jul fordi mor og eller far drikker.. Slike tall kan jeg ikke forholde meg passiv til....

Dette til ettertanke...



Fakta:
  • I 1996 var det registrert 200 000 alkoholikere i Norge

  • 1000 til 2000 personer dør av alkoholmisbruk hvert år.

  • Omtrent 10% av menneskene under 30 år i Norge drikker ikke alkohol i det hele tatt.

Dette er likevel en svært vanskelig problematikk som jeg på ingen måte er skråsikker på...


12 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Jeg er enig i at totalavhold er det sikreste, men man kan ikke påstå at en kristen ikke kan drikke.

Joakim sa...

Dere må ikke drikke dere drunkne, står det em plass i bibelen. Ja, det er vansklig å si hvor grensen skal gå, og jeg støtter totalavholds folk. Jeg har selv tatt meg en øl, og jeg ser ikke problemet i det, men viss du drikker deg såpass at du starter å si ting som rett og slett bare er driiiit, da er grensa nådd. Jeg tror du syndere mye lettere da, det er uansett ikke sundt for sjelen tror jeg.

Lindabk sa...

ikke sunt for kroppen heller.

jeg har smakt øl, og jeg synes ikke det er noe godt jeg.
Òg jeg vil minnes stundene jeg har hatt det gøy.

Marta Sortland sa...

Det byr meg i mot å drikke noko som eg veit har ødelagt så mange liv, familier, oppvekster osv...
Smaker liksom ikkje så godt?

Viss du drikk alkohol, signaliserar du at du "går god for" rusmiddelet...

Om kristne ikkje er pålagte å vere totalt avholds, trur eg likevel me kan vinne mykje på å sei nei. Dette er eit av punkta der me verkeleg kan støtte folk som treng det!

Anne Severine sa...

Eg er er enig i det at ein ikkje nødvendegvis treng å vere avholds dersom ein er kristen. Men eg meiner at som ein kristen bør ein kanskje vere enda meir opmerksam på det å halde kontrollen. Som Joakim skriv(Bibelen) "dere må ikke drikker dere drukne".(alstå eg seier ikkje med dette at om ein ikkje er kristen er det ikkje så farleg, så klart dei burde halde kontrollen dei og).

For min egen del er eg avholds fordi eg ikkje vil støtte den industrien som har ødelagt og ødelegg så mange liv, både innan familie og enkeltpersonar. Har sett altfor mange, i mitt korte liv, der alkoholen har teke overhand og tatt fulllstendig kontroll over kvardagen. Og det er vondt å sjå.

Det kan og vere vanskeleg for ein AA å seie; nei takk, når alle andre drikk. Eg vil derfor vise at det går ann å ha det kjekt(og kanskje kjekkare) sjølv om ein er edru;)

Øyvind Bye sa...

takk for bra innspill!

jeg mener ikke at det er galt for en kristen å drikke, men jeg tror man har lite å tape på å si et kompromissløst nei til alkohol i solidaritet med de som sliter med avhengighet eller har kommet seg ut av avhengighet og derfor ikke kan drikke..

Samtidig ser jeg at det kan være brobyggende å ikke være totalavholds. Det som overbeviser meg om at jeg skal være avholds er tanken på et samfunn der alle drikker, enten det er mye eller lite..

Elisabeth N. Sævik sa...

1 av 7 som kjøper alkohol har eller får problemer med alkoholen. Jeg klarer enkelt og greit ikke å se poenget eller gleden med alkohol når man vet hvor mange liv som er ødelagt.

Kostnaden alkoholen har for samfunnet er også enormt, inkluder sykefravær pga bakfyll. Nei, jeg velger å være avholds!

Unknown sa...

Kombinasjonen kristen og drikking er litt vrien no til dags. Sjølv meiner eg det er situasjonsbestemt om det er "smart" å drikke eller ei. Å nyte eit glas rødvin ein sjeldan gong saman med ei god bok, har eg ingen problem med, men då er eg aleine og sender ikkje ut desse "ok-signala", som det blir snakka så mykje om her. Det blir noko heilt anna viss det er eit offentleg arrangement eller eit selskap som inkluderer drikking...

Sjølvsagt er det trist at alkohol er årsak til så mange tragiske sjebner, men viss ein skal fokusere på eit slikt problem kan ein ikkje utelukke alt det andre katasrofale som skjer i matvareproduksjonen sitt namn, bl a. under produksjon av all maten som vi høvlar i oss kvar dag. Det er òg eit sabla svært problem vi må tenke på, eller helst gjere noko med. Eg føler ikkje vi burde gjere dette problemet større innanfor alkoholbransjen enn i andre matvarebransjer, når konsekvensane er likeså dårlege/endå verre i desse.
Misforstå meg ikkje, eg ser problemet, men det er litt domt å konsentrere seg om litt brukt dopapir, når der er ein heil kloakk...

OK sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Øyvind Bye sa...

helt enig med deg Kristianne! vi kan ikke skyve alle de andre tragediene som skjer i matvareproduksjonen sitt navn under en stol, men det forandrer ikke synet paa bruken av alkohol.

Enig ogsaa i at settingen har mye aa si, men syns virkelig ikke man har noe aa tape paa aa ikke drikke det glasset med vin, eller den pilsen.. Uansett stotter man jo de som lager denne dritten som odelegger saa utrolig mye..

Anonym sa...

Man kan si mangt om mye, men jeg tror ikke at dette er noe som helst slags måte å ta knekken på alkohol på. Jeg tror at alkohol er i den grad etablert i samfunnet gjennom mange, mange århundrer, at om man nå skal boikotte den vil man kun oppnå å distansere seg fra de som drikker(en annen sak blir de som ikke drikker av smaksgrunner). Det å stå frem som et eksempel på fornuftige holdninger rundt alkohol vil nok ha mer for seg. Er det en mangelvare i denne ufyselige industrien, er det gode modeller (hvertfall for ungdom). I alkoholens verden, men ikke av.
Du har en engasjert blogg, Øyvind. Det er fint å lese, så lenge innleggene ikke blir for politiske. Snakkes til neste år.
-Din hengivne Børge

Øyvind Bye sa...

amazing to get a innspill fra deg Børge.. Når legger dere ut på tur? jeg må få adressen til bloggen deres så fort dere har den..

Og som svar på ditt innspill så er jeg ganske enig, men jeg tror det er veldig bra at en del personer er totalt avholds. Man vil aldri ta knekken på industrien, men man forsikrer seg at man ikke fører noen til fall eller fører seg selv til fall.. Hva har man å tape??