lørdag 6. desember 2008

hva skjer????


Er sikkert spørsmålet du har stilt deg siden det har gått så hinsides lenge sidne jeg har oppdatert bloggen.

jo, det skal jeg si deg. Det som skjer er at jeg har litt mye å gjøre. Det være seg øvelse jeg har vært på, Torbjørn som kom til Trondheim, mye kveldstjeneste og 4 eksamener de neste to ukene. Jeg har mest lyst til å bruke tid på fellesskap med Gud og mennesker og drikke kaffe, men mange andre ting er også kjekke, og det er ikke mulig å slappe av før man har jobbet, derfor er jeg i en god situasjon.


tenkt endel på en ting nå i det siste. Fikk mail og sms fra en kar jeg kjenner som har familie i Kongo, han spør om penger for å få reddet familien sin ut av kriseområdet. Det har også blitt opprettet en facebook gruppe for han der det står beskrevet i detalj hvor mye penger det koster for å redde hvert av familie medlemmen hans. ville noen av oss i en slik situasjon dersom denne personen stod foran oss og var i ferd med å bli drept unnlatt å gi penger? Jeg tror ikke det. Likevel er problemstillingen utrolig aktuell. På den ene siden er det tragisk hvor mange flere som kunne vært reddet, både i situasjoner som denne, og i andre lignende der det er snakk om penger , på den andre sidne er det oppmuntrende å vite at vi som bor her i Norge kan gjøre så utrolig mye for så utrolig lite, tror f.eks det var snakk om 2 eller tre tusen kroner for å redde et barn i denne situasjonen, er vi villige til å oppgi en sydentur eller en ny mobiltelefon for å redde et liv?

noen annen tenke måte enn denne ville vært forkastelig, eller hva??

2 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

long time, no see.

Utrolig trist med situasjonen i Kongo. skulle ønske vi kunne sende mat, soldater, helsepersonell...

Øyvind Bye sa...

ja, det hadde vært konge! men litt kan vi gjøre da. John kan vi hvert fall hjelpe, du har vel hørt om det?