onsdag 2. april 2008

Idrett har blitt underholdning!

Her har du tabellen som viser klubbenes budsjetter, den ligner, med unntak av Stabæk skummelt på den tabellen vi forventer oss å se ved liga slutt.

1) Rosenborg - 191 millioner kroner.
2) Brann - 140
3) Lillestrøm - 125-130
4) Vålerenga - 123
5) Viking - 120
6) Fredrikstad - 92,5
7) Tromsø - 76
8) Lyn - 76
9) Aalesund - 70
10) Strømsgodset - 60
11) HamKam - 52,4
12) Stabæl - 50
13) Molde - 48,3
14) 45-50

Med enorme budsjetter snakker vi ikke lenger om idrett, vi snakker om underholdning. Fotballen er nesten bare penger. Akkurat som de som jobber i tv får betalt for å underholde, får fotballspillerne betalt for å underholde. Det er i og for seg greit nok, men det er synd at vi ikke lenger har en rettferdig eliteserie. Det vi har er en underholdningsserie, som jeg nyter å se på. Vi har en eliteserie som er styrt av hvilke lag som har råd til å kjøpe de beste spillerne, og ikke minst beholde de beste spillerne. Et svært godt eksempel på det er fotballklubben Brann. For en god del år siden hadde de store gjeldsproblemer, de måtte til en hver tid selge de beste spillerne sine, Torstein Helstad og Tore Andre Flo er blant godbitene som måtte forlate Bergen p.g.a av penger. Etter at chess grunder Idar Vollvik med venner åpnet pengesekken har det gått til himmels for Brann. Å si at penger ikke styrer fotballen vil være latterlig med slike tilstander som vi nå ser. Kanskje hadde det vært en idè om man innførte maksimums lønninger og gjorde det forbudt å selge og kjøpe fotballspillere. Jeg er imot menneskehandel!

Riktig nok er det ikke all idrett som har blitt like mye tatt over av pengene som fotballen. Likevel syns jeg vi må se på idretten som en underholdningsbransje. Da syns jeg også man bør vurdere meget sterkt å boikotte OL i Kina. Når idrettsutøvere, eller ansatte underholdere, sier at politikk og underholdning/idrett, ikke har noe med hverandre å gjøre blir jeg matt. Med å reise til Kina og delta i OL som om ingen ting hadde skjedd kommuniserer man jo at det Kina driver med er helt ok. Etter min mening er det ikke stort mer ok enn det Russerne drev med da Moskva Ol ble boikottet i 1980. Jeg tror grunnen til at norske utøvere ikke vil boikotte OL, rett og slett er at de har lyst til å drive med idrett og ikke ser i øynene hva som skjer i Tibet og i Kina ellers.
Hvorvidt boikott av OL er et lurt virkemiddel er en annen sak...

2 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Dette er ikke noe å syte over, Øyvind. Slik er kapitalismen, og det er den som har gjort oss rike. Men det som er rart, er at i Norge er folk rasende over at en bedriftsleder tjener noen millioner. Men ingen blir sinte viss en fotballspiller gjør det samme...

Øyvind Bye sa...

jeg syter da heller ikke. Jeg konstaterer at kapitalismen har mange triste følger og trekker den slutning at fotballspillere som underholdere og rike menn har et ansvar for verdenssamunnet.

Jeg blir litt irritert når fotballspillerer tjener millioner, men ikke fordi jeg tjener mindre enn de. Min provokasjon ligger i at pengene ødelegger fotballen, ikke noe er skikkelig realt lenger, og det dreper mye av gleden over idretten for min del.