søndag 6. april 2008

Ti gode grunner for å løpe i skogen alene


Hei!
I dag stod jeg opp, brukte en god liten time med Gud, før jeg spiste en bedre frokost med mine to søstre, min mor og min søsters vennine Ingrid som er på besøk i helgen. Da måltidet var vel overstått og 2 kopper kjeldsberg kaffe var i kroppen vendte jeg blikket ut stuevinduet og fikk se at det snødde ute. Det var et deilig syn og jeg var ikke i tvil om at min hviledag skulle inneholde en joggetur.
Etter en tur med løping, bønn og lovsang var jeg så forfrisket både i ånden, kroppen og sjelen at jeg bestemte meg for å lage en ti punkts liste over hvorfor man bør løpe(gå er like bra) i skogen alene.

1. Å løpe i skogen er forfriskende og sundt for kroppen.
2. Når man løper alene får man tid til mye bønn og refleksjon.
3. I skogen er det en stillhet som man ikke finner noe annet sted.
4. Denne stillheten, og det at man er alene, legger til rette for en intimitet med Gud som er utrolig viktig.
5. Etter å ha løpt i skogen får man overskudd og energi.
6. Etter å ha løpt i skogen sover man bedre.
7. Forskning viser at å tilbringe tid i grønne omgivelser gir bedre psykisk helse.
8. Man kommer vekk fra fristelser som data, tv, mat osv....
9. Skogen byr på fuglesang, susing i trær, vakre farger og mye annet som bare naturen har å by på, dette oppleves på en helt annet måte dersom man drar alene.
10. Vi bruker tid sammen med andre mennesker hele tiden, tid alene er mer og mer fraværende i samfunnet vårt.

Drar du ofte i skogen alene?

7 kommentarer:

Andrea sa...

Ikke i skogen, nei..
Egentlig er jeg ganske sjelden alene fysisk..

Andrea sa...

Likte innlegget forresten... :)

Øyvind Bye sa...

takk! du bør absolutt gi skogstur alene med Gud en sjanse.. Noe av det beste som er..

hlewagastiR sa...

Kjeldsberg kaffe er undervurdert.

Øyvind Bye sa...

Ja du kan jo ta med deg kjedlsbergkaffe og koke den på bål..

Kjøpte faktisk en sånn pose for en liten uke siden, og har prøvd den en gang. Smaker foreløpig ikke noe særlig forskjell. Det har jeg i og for seg nesten aldri gjort på forskjellige typer ordinær kaffe, med visse unntak vel og merke..

Lindabk sa...

når jeg er hjemme er jeg hele tiden i skogen alene.
Hvertfall når det er vår eller sommer eller tidlig høst.
Jeg anbefaler å ta med kamera når man er i skogen. I jakten på det perfekte motiv legger man merke til så utrolig mye fint og utrolige detaljer.

Øyvind Bye sa...

kameraet mitt døde for noen dager siden. Men jeg kan jo fortsatt bære det med meg..