fredag 3. oktober 2008

bra insj! Dårlig vurdering.

Det står stor respekt av folk som kjempe for saker de mener er viktige. Når noen legger mye tid og energi ned i noe de generelt får negative tilbakemeldinger på, ingen økonomisk gevinst og dårlige resultater, er dette spesielt beundringsverdig, egentlig uansett sak. Slike personer er svært få, de er interessante og unike.(som alle mennesker er, men dog).

I militæret setter man også stor pris på god innsats. Når noen gjør noe bra får man gjerne tilbakemeldinger: Bra insj.! (bra initiativ) På vår første øvelse fikk jeg denne tilbakemeldingen. Jeg sa meg nemlig villig til å gå en ekstra tur med sekken til en soldat som hadde vondt i ryggen. Problemet var at jeg gikk mye lenger enn jeg trengte å gå. Jeg gikk helt fra leirplassen vår og ned til der bussene skulle hente oss, i virkeligheten stod det en bil rett bortenfor leirplassen som skulle frakte sekken ned. Da jeg kom opp igjen og hele troppen stod og ventet på meg, fikk jeg tilbakemeldingen: 10 i insj, 0 i vurdering, samt mye latter og smil.





Denne tilbakemeldingen vil jeg også gi i dag. Den går til Ludvig Nessa og Ivar Kristianslund. De er som mange kanskje vet store forkjempere for livet! Noe jeg synes er fantastisk. Det er virkelig en tragedie at tusenvis av barn i mors liv drepes hvert år i verdens rikeste land, som har de beste økonomiske forutsetningene får å ta de imot. Det siste jeg vil gjøre er å dømme, eller snakke stygt om noen som tar opp kampen, bruker tid og krefter og tar imot så mye drit som de må i media, og ellers. Nessa og Kristianslund fremstår for meg som gode menn. Menn som vil noe, og gjør noe. Vi har alt for mange pratmakere i dette landet, men det er hva man gjør som viser hvem man er, viser om det er tak i noen. Alle kan snakke. Det er lettere sagt enn gjort. Javisst er det det. :P Likevel synes jeg Nessa og Kristianslund gjør en liten bommert ved å på ny skulle samle oppslutning om abortpartiet, partiet som i praksis bare har en sak, nemlig kampen for barna i morsliv.

For det første synes jeg det blir litt snevert å kun skulle ha en sak og likevel stille til valg på stortinget, der man jo skal drøfte mange forskjellige saker. For selv om jeg mener kampen for å bevare retten til liv er kjempe viktig, så er det andre saker som også er kjempeviktige: F.eks miljøpolitikk, økonomisk politikk, fattigdomsbekjempelse, individets frihet osv, osv. Skulle man hatt et parti for hver eneste sak ville det blitt alt for mange partiet og svært dårlig grunnlag for å drive p0litikk.

for det andre har vi allerede et parti som går imot abort, nemlig KrF. Hvorfor ikke støtte opp om KrF, og heller jobbe for saken sin på andre måter. KrF er et parti som er etablert i politikken, og ved å være med å påvirke de og folkeoppunionen ville mann kunne fått gjort mye mer enn ved å danne sitt eget bittelille parti. For alle vet at abortparitet aldri vil få noen særlig oppslutning.


Mange andre grunner kunne blitt oppgitt. Men jeg ser likevel opp til Nessa og Kristianslund. Jeg leste for endel måneder siden boken om Børre Knudsen*, "en prest og en plage". Og har etter det fått svært stor respekt for våre "abortekstremister". Selv om jeg ikke er 100% enig i alt de gjør, står det så utrolig stor respekt av det de gjør. De tar situasjonen på alvor, imotsetning til folk flest, som holder seg til å mene fine ting, for så å snakke om det. En aksjon Knudsen og Nessa gjennomførte har spesielt lagt seg på minne: De to mennene satte seg ned foran døren inn til et rom hvor 4 damer ventet på å få utført sine aborter. Da legene kom nektet de og flyttet seg. Legene tilkalte politiet, og da politiet kom sa Knudsen og Nessa: "Nå var det godt dere kom, de er iferd med å drepe barn her inne." Politimennene ble en stund litt usikre, før de skjønte hva som foregikk, og arresterte abortaksjonistene. Jeg undrer meg på om flere som mener et ufødt liv er et fullverdig liv, burde drevet med fredelige aksjonsformer?

sjekk også ut Knudsens 17 teser mot abortloven her.

*Knudsen er nå over 70 år gammel og sliter med parkinson syndrom.


11 kommentarer:

Øyvind Bye sa...

denne sykt bra bloggposten må få noen kommentarer snart, hva som helst!

Anonym sa...

jeg har nettopp spist ørret.. nam.

får dere noe ørret i heimevernet? Det burde dere, for jammen er det godt. Og jammen er det vel sunt, også.

For øvrig kan ørreten, som har karakteristiske prikker langs sidene, bli mer enn tredve kilo tung. Det er en rovfisk, som også spiser andre ørreter. Kannibal, altså.

I Norge er særlig hunderørreten, en lokal stamme av fjordørret som finnes i Mjøsa og Gudbrandsdalslågen, kjent for sin enorme størrelse. Også Tyrifjorden har en stamme av kjempeørret, fjordørret som på høstparten går opp i Randselva via Storelva for å gyte.

Trout heter den på engelsk. Ikke salmon. Det er laks. Og selv om ørreten er i laksefamilien, er ikke laks og ørret det samme.

Anonym sa...

forresten trur jeg at posten er for lang. Jeg leste den, og fant den interessant, men undrer meg på om majoriteten av blogglesere kanskje ønsker seg mer lettvint underholdning?

Så må du spørre deg om du vil satse på disse leserene, begynne å skrive snæppi, konsist og humoristisk, eller om du vil fortsette med de viktige, intellektuelle og til tider virkelighetsrystende* postene...

Jeg vil uansett fortsette å lese, øyvind, agurk som beinhard fakta, og selv om jeg ikke kommenterer, så må du vite at jeg syns du er en flott kar.

*kan det tenkes at dette er et ord?

ruinene sa...

Hva gjør man hvis det er dårlig insj men bra vurdering?

Øyvind Bye sa...

takk kjære Børge!! Det gjorde godt med lange gode kommentarer..
vi får laks, sei og torsk for det meste. men er jeg heldig så klarer jeg å fiske meg en ørret på overlevelses-øvelsen til helga. har nemlig snøre og krok i overlevelsesskrinet mitt..

jeg har også fått med meg at laks og ørret ikke er det samme, men klarer du se forskjell når du får det servert? Jeg synes begge deler smaker utsøkt. Rød fisk er godt!

Ang. postens lengde tror jeg nok du har rett, derav alle mine korte poster. Men jeg føler virkelig at lange poster er viktige også. Det er verdt det hvis 1 leser det og lærer noe, syns noe, blir provosert berørt, eller lignende.

tror virkelighetsrystende ville fått problemer i scrable. Men om det egentlig er et ord, det vet jeg ikke... :P

halla ruinene! Hvem er du forresten?
bra vurdering, dårlig insj, kunne vært hvis befalet måtte mase på deg, og true med refs før du fikk rumpe stumpen i gir, mens når du kom igang gjorde du en kjempe god vurdering på hvordan å utføre gitt oppgave...

Torbjørn sa...

Jeg vil gjerne kommentere denne posten med å si med aldeles enig med Børge og proklamere min stolthet over å ha tilknytning til Mjøsa og Gudbrandsdalslågen med sine enorme ørreter! Ørret er godt, og for noen dager siden spiste jeg og Andrea laks. Det var også godt. Idag skal vi spise hamburger. Kanskje.

Forøvrig er jeg enig med deg også øyvind. Jeg vil nok aldri stemme abortpartiet selv om jeg er enig i saken deres. Da syns jeg det er bedre å stemme KrF, og derfor kommer jeg til å stemme KrF. Ikke noe hemmelig valg her i gården nei..!

Folk lar være å kommentere innlegg som krever at de må tenke eller ta en stilling til noe. Det kan være problematisk hvis noen finner ut av hva de mener, og dessuten er det umulig å fjerne noe som har blitt lagt ut på Internett. Sier noen iallfall.

Øyvind Bye sa...

ble det hamburger på dere?

ja, det er noe spesielt når man skriver noe, da er det på papiret og papiret fanger for alltid.

når det gjelder ørreten så må jeg nesten nevne at jeg i sommer haiket med sølvmedaljevinner av nm i fisking, nettop i Mjøsa. Om han fisket ørret vet jeg ikke sikkert.

Anonym sa...

Bare fortsett å skrive langt Øyvind når det som nå er uttrykk for så bra tankevirksomhet. Når du så har skrevet noe du kjenner er viktig å dele med andre - er det bare å gjøre som du har gjort før. - bearbeid teksten og send den til papirlefsene. Selv blar jeg gjennom både KK og VL vedlig mye oftere enn jeg tar meg tid til bloggbesøk. Denne bloggen er velskrevet og reflektert og løfter viktige saker!! hilsen onkel IA

Øyvind Bye sa...

takk for det onkel! oppmuntrende.

Anonym sa...

tror du at så lenge hjertet vårt er rett så vil Gud sørge for oss?

Øyvind Bye sa...

ja!
Børre Knudsen sendte i sin tid prestelgønna si tilbake i protest.. men at Gud forsørger betyr nok ikke at vi alltid har det vi "trenger for å leve et godt liv" i verdens øyne. Guds veier er uransakelige.