lørdag 9. juni 2007

20 kr for en liter bensin!


"Verden trenger folk som har større drømmer enn billig bensin", er slagordet til Krfu. Et genialt slagord. Slik det er i dag betaler vi mange avgifter på bilen vår. Det er dyrt å ha bil. Men bensinen er nesten gratis. Det er de avgiftene som ikke er avhengige av hvor mye vi kjører som er dyre. Det vil si at vi ikke blir belønnet dersom vi kjører mindre. Hvorfor ikke bare fjerne alle engangsavgiftene vi har på bil, og heller kreve inn de samme pengene på bensin? De som kjører mye må betale, og de som velger å la bilen stå oftere blir belønnet. Det er på tide at vi handler. Nå har vi hørt nok om de store klimaproblemene verden står ovenfor. "Jeg hører ikke det du sier, for det du gjør roper så høyt." Jeg håper at politikerne vil ta til vettet, og gjøre noe.

Her ligger en kjempe bra artikkel som handler om at bensinen bør koste 20kr. anbefales.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=189728

9 kommentarer:

Unknown sa...

Enig med deg Øyvind. Faktisk i grevens tid at vi handler.

Roald Eidsheim sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Roald Eidsheim sa...

Men det typiske som skjer da er jo at bensinprisen økes, mens avgiftene på bil står stille...typisk..for å si det som en trønder: de politikerne klarer ikke å love det de holder..

hlewagastiR sa...

Da bør man oppgi målet om spredt bosetting i Norge. Men Ustaoset? Hvorfor??

Rahim Nicolay Ali sa...

Takker for gode kommentarer og tilbakemeldinger på bloggen.

Gratulerer så mye med misjonsprosjektet! Fantastisk arbeid! Bare å ta av seg hatten for det:-) Skjønner egentlig ikke hvordan dere fikk det til. Supert med progresjon, og vi får håpe den vedvarer;-) Bra det som sto i Vårt Land!! Stolt av mine etterkommere!

Når det kommer supre Notoddenbesøket mitt, så blir det dessverre avlyst. Jeg fikk det VILLESTE jobbtilbudet noensinne, og kunne bare ikke si nei. For å si det sånn, jeg hopper fint av studiet for en slik jobb senere i livet;-) Jaja, men vi snakkes jo kompis!

Øyvind Bye sa...

jeg mener at miljø hensyn er viktigere enn spredt bosetting..
det hjelper lite om folk bor spredt dersom jorden vår forgår..

Jeg valgte Ustaoset som navn på bloggen min fordi jeg liker ordet særdeles godt og fordi jeg syns det betegner tankeverdenen min på en god måte. Syns det klang fint liksom..

Øyvind Bye sa...

Vi fikk jo veldig mange gode tips fra dere Rahim som gjorde at vi hadde et enda bedre utgangspunkt for innsamling enn det dere hadde. I tillegg har vi hatt et unikt engasjement på skolen vår i år. Tror jeg hadde en lettere opg. som misjonsprosjektsleder enn deg..

Øyvind Bye sa...

Utrolig sant det du sier der Roald, de får som oftest bare gjort halvparten av det de sier. Men jeg mener uansett det hadde vært en god løsning. Belønning til de som kjører lite og større utgifter for de som kjører mye. Så mener jeg også at det bør satses enda mer på kollektiv transport slik at bilen blir mer og mer overflødig. Lenge leve idealismen!

Rahim Nicolay Ali sa...

Ja, jobben ja..Politisk rådgiver for byrådet i Bergen. Utrolig artig! Jeg blir betalt for å drive på med det jeg elsker å gjøre på fritiden - politikk! Utrolig takknemlig.

KrFU kan sikkert bli mer idealistiske ja..Viktig med krefter som drar oss den retningen da, der kan jo kanskje du hjelpe?;-) Viktig med vaktbikkjer som sier ifra når de synes vi har blitt nikkedukker for KrF. Men jeg skal ta det til meg, selv om jeg stadig vekk prøver å være dristig og radikal..