mandag 28. mai 2007

Settlers versus hjulet

Jeg har aldri blitt lei av brettspillet Settlers fra Catan.(org tittel "Die Siedler von Catan") Spesielt ikke etter at utvidelsene; "Byer og Riddere" og "Sjøfarer" kom på markedet. Hvordan gikk det for seg da Settlers ble til? Og kontra, hvordan gikk det for seg da hjulet ble til? Jeg vil ta for meg de to hendelsene slik jeg ser for meg at de fant sted:


1. Settlers blir til: En mann fra Tyskland, Klaus Tauber, fikk en god idè til et spill han trodde ville slå an. Han så for seg hvordan han ville legge opp spillet, men for at spillet ikke skulle bli forutsigbart, for avhengig av flaks eller dårlig på andre måter, samlet han sammen en gjeng med spill-eksperter fra Kosmos, og satte igang prosessen med å utvikle Settlers. Spillekspertene ble ansatt i 100% stilling, kun for å utvikle spillet. Etter å ha spilt Settlers og fundert og grublet i over et år, hadde de en prototype klar. Den ble prøvet ut av 1000 frivillige tyskere som så gav sine tilbakemeldinger til Tauber og co. Etter enda mer utprøving stod grunnpakken av Settlers fra Catan ferdig i 1995. Samme år ble spillet kåret til "spiel des Jares", i Tyskland, noe som ikke er barnemat.

2. Hjulet blir til: En mann, sannsynlig vis fra Messopotamia, ca 4000 år før kristus sitter og spiser epler med noen andre menn. Den ene mannen mister eplet og dermed skjønte mannen at runde ting triller. Han fant opp hjulet. Hjulet er en av menneksehetens viktigste oppfinnelser.

Poenget er at alle kunne funnet opp hjulet. Settlers er et genialt spill. Det er et utall av dårlige spill på markedet. De som har funnet opp Settlers har funnet opp noe holdbart som utrolig mange liker. Helt genialt! Takk Klaus Tauber, du har gjort livet mitt mer interessant og spennende!

2 kommentarer:

Eirik sa...

Eg kan ikkje bli meir enig med deg Øyvind! Settlers er det einaste spelet som verkeleg kan gi den same gleda og frustrasjonen om og om igjen. Du kan tape gong på gong og kjenne temperamentet koke over til det uutholdige. Men "Settlers", "Sjøfarer" og "Byer og Riddere" vil aldri bli gjenstand for den støvete hylla innerst i loftet, bak rustne, gamle syklar og andre spindelvevdekte ting. Går aldri ut på dato rett og slett...

Må berre nemne at eg heile tre gongar på rad har knust all motstand, så viss du lure på koffor han ikkje las til treningslæreeksamen...

Lindabk sa...

Jeg har aldri spilt settlers, esr at jeg har gått glipp av noe her.. Det får bli et ettersommerforsett!