lørdag 1. mars 2008

Liste


Her kommer en liste over ting som har provosert/frustrert og gjort meg glad i det siste:

Ting som har gjort meg glad:
- Jesu kjærlighet.
- Å bruke tid med familien: Spille "ticket to ride", drikke kaffe, gå på kino. osv..
- Krik og fotball med studenter hver mandag og onsdag.
- Å jobbe med psykisk utviklingshemmede.
- Krf.
- Nye venner som jeg kjenner.
- "The Case for Faith", Lee Stroble.
- Bibelen.
- Å snakke med inspirerende mennesker.
- Å lese politikk.
- Gå på ski med Pappa.
- Kaviar, nugatti og hjemmebakt brød.
- Kokt torsk, poteter og grønnsaker.
- Å lære å lage brun og hvit saus.
- Nordlendinger i Notodden.(det er faktisk ganske mange).
- At jeg kan gjøre en stor forskjell i samfunnet.- Lillesøstra mi.

Ting som har provosert/frustrert meg:

- SV og Frp.
- Latskap, hos meg selv og andre.
- Verden.
- Homofilidebatten.
- Media.
- At samfunnet vårt glir vekk fra Gud.
- At jeg må komme meg hit og dit hele tiden.
- Stor mangel på praksis i norsk skole.
- Mangel på ekte frihet.
- At Norge har 2 skriftspråk.
- At 15 000 liv blir tatt hvert år.
- At når man stiller spørsmålet: Hvordan går det får man alltid svaret: bra, eller litt travelt for tiden eller sånn.
- At det ikke er snø og kaldt i Februar/Mars.

Kunne skrevet uendelige lister her, men av hensyn til mine kjære lesere har jeg fattet meg i korthet. Hva gjør deg glad eller frustrert for tiden?

7 kommentarer:

Anonym sa...

det er du som gjoer meg glad, Oeyvind!

Anne Severine sa...

Ting som gjer meg glad er gode venner, god mat og det at eg endeleg byrjar å finne litt ut av ting. Ein god kopp te, ein god samtale, ein god latter over noko som ikkje treng vere meir morosamt enn ein kopp på eit bord, men som saman med visse personar vert hysterisk morosamt. God musikk. Det å få sitte i ei ordentleg stove og lese ei bok.
Mest av alt vert eg glad av gode vener som eg kan site saman med og berre høyre på stillheita!
Og alle dei små tinga gjennom ein dag som gir den meining, som ein impulsiv klem frå nokon eg kjenner:D

Ting som gjer meg frustrert er at det er så utruleg mykje som eg ikkje kan gjere noko med. Eg ser så mange som ahr det vondt som eg ønsker å hjelpe. At eg ikkje veit kva eg skal seie når eg burde sagt noko. At det byrjar å regne med ein gong eg kjem ut og skal går tur. At ein fugl har brukt vindauget mitt som do, og at eg ikkje har orka å gjere noko med det enda. At eg ønsker å gjere ein forskjell, men føler at eg står på same flekken uansett kor mykje eg prøver... Og så vert eg frustrert over at det er så mykje å verte frustrert over. For denne lista her kunne vore så utruleg mykje lenger, og det er ganske leit...

Lindabk sa...

ting som gjør meg glad:
- det var lyst da jeg stod opp i dag
- barnehagen utenfor
- post
- smilende ansikter
- når nesheimstua er full av folk og latter
- stearinlys(enda mer stas etter forbudet)
- å høre på andres fremtidsplaner
- spillet "bang"
- kaffe
- lister
- trøtte lærere om mårran
og masse mer

Øyvind Bye sa...

Takk Børge. Gleder mitt hjerte.

Anne: Takk for veldig fin kommentar. Hva slags ting er det du begynner å finne ut av? Jeg blir også glad når jeg finner ut av ting.

Har vært mye frustrert over alt som er forferdelig i verden som jeg føler meg makteløs overfor jeg også. Kjenner meg igjen, for å si det sånn. Det som jeg har funnet hvile i, er at det er faktisk mye jeg KAN gjøre. Punkt en, fordi enhver handling enten gjør verden beder eller verre. Ingen handlinger er nøytrale. Punkt to, Gud kan gi meg styrke til å gjøre enda mer enn det jeg kan gjøre i egen kraft. Fil. 4. 13 "Alt makter jeg i Ham som gjør meg sterk".

En frustrasjon over all dritten i verden er ofte kilden til engasjement. Den frustrasjonen driver meg til å jobbe for en bedre verden og for at flere skal ta i mot Jesus og få evig liv.

Linda: Jasså, så det har blitt forbud mot stearinlys nå. hehe.
Hva går bank ut på? Er det et kortspill? lurer på om jeg har spilt det en gang. skyte hverandre og beskytte osv.. Jeg liker at du bare tok med det som gjør deg glad Linda. Liksom veldig positiv.

Anne Severine sa...

Jo det eg begynner å finne ut av er rett og slett at eg har funne ut litt av det som har feila meg dette året(og for så vidt litt første og andre klasse og). For det har seg sånn at eg har vore litt sjuk å slik, som har ført til at trening har gjort meg veldig trøtt og ukonsentrert og generelt sliten. Men no har eg begynnt å finne ut av dette, og i dag var eg med i volleyballtimen for første gang etter jul uten å sovne etterpå:D Og det var godt:D Og at eg har funne ut av dette har gjort at mykje anna har byrja å løsne litt:D

Og ja, det er sant som du skreiv på bloggen min; at eg bør sjå positivt på min nye situasjon. For eigentleg burde eg jo sjå på det som ei ære at folk faktisk stoler på meg så mykje at eg får ansvar og faktisk og greier å gjere mykje av det som eg får ansvar for;)Og det er jo ein befrielse å kunne bestemme sjølv, sjølv om det av og til er litt skummelt. Eg lærer nok med tida;P Hehe

Øyvind Bye sa...

det var en bra ting å finne ut av. Glad på dine vegne!

Lindabk sa...

bang er et kortspill ja, et rollespill hvor du har en oppgave. Oppgaven kan gå ut på å beskytte noen, drepe noen eller forvirre noen. Særs spennende spill!

Hørte en fugl som sang om at du skulle komme på revyen. Kjekt!