fredag 14. mars 2008

Sett ikke lit til ditt vett!!


Gud advarer utrolig mange ganger mot å sette lit til sin egen forstand.
Et par eksempler:

"Hold opp med å stole på mennesker! De har bare en pust i sin nese.
Hva er de å regne for?"
Jes 2.22

"Stol på Herren av hele ditt hjerte,
og sett ikke lit til ditt vett."
Ordspråkene 3.5

"Jeg la ikke fram mitt ord og mitt budskap med overtalende argumenter og visdomslære, men med Ånd og kraft som bevis. For jeg ville ikke at deres tro skulle bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft."
1. kor. 2. 4-5

Her ser vi at 3 forskjellig mennesker, inspirert av Gud advarer mot å stole på menneskelig visdom: Profeten Jesaja, kongen Salomon(hvis han skrev alle ordspråkene, er ikke helt sikker), og Paulus, vår første misjonær som også fikk møte Jesus.

Jeg har den siste tiden lest litt av hvert og snakket med utrolig mange mennesker. Gjennom mine erfaringer har jeg innsett alvoret i disse versene. Det er en gang sånn at vi kan ikke finne svar på alle spørsmål i tilværelsen. Dersom vi hadde forstått alt og visst alt, hadde vi jo motbevist Guds eksistens.

Apologetikk, eller trosforsvar, altså å inntellektuelt eller med menneskelig visdom å skulle forklare de store spørsmål i livet er jeg en stor tilhenger av. Gud gav oss en hjerne og vi har ikke blitt befalt å ikke bruke den. Vi har derimot blitt befalt å stole mer på Gud enn på vårt eget vett. Dette tror jeg er helt grunnleggende for en kristen. Hvis man ikke gjør det, står man i stor fare for å bli oppslukt av "verden". La ikke din tro hvile på menneskelig visdom, men la den hvile på Guds kraft. Det er mange spørsmål jeg lurer på og ikke skjønner med Gud, men jeg har møtt Jesus og jeg har sett Guds kraft i virke flere ganger. Derfor tror jeg!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Alternativt, dersom vi hadde visst alt og forstått alt hadde kanskje flere forstått at tro på Gud er det eneste vettuge? :)

Øyvind Bye sa...

ja klart det! og det vil skje når Jesus kommer igjen.

Sondre Olsen sa...

Helt enig, vi kan ikke lite på oss selv. Likevel er jeg uenig med deg i: "Dersom vi hadde forstått alt og visst alt, hadde vi jo motbevist Guds eksistens."
Jeg tror nemlig den overopphøyede sannhet, den faktiske viten som vi ikke fortstår fullt ut, innebærer Gud og alt hans vesen. For Gud er sannhet, ja faktisk Sannheten.

Øyvind Bye sa...

altså at siden vi kjenner Gud så kjenner vi sannheten? skjønner hva du mener, men likevel tror jeg bare Gud forstår og vet alt. Vi kjenner sannheten, men det er fortsatt mye vi ikke vet og ikke forstår.

Men amen! Gud er sannhet!

Øyvind Bye sa...

slik gav han oss all visdom og innsikt, da han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet, den frie beslutning han hadde fattet om å fullføre sin frelsesplan når tiden var inne: å sammenfatte alt i kristus.

efeserbrevet 1. 8b-10a