onsdag 5. mars 2008

Maktsyke, usmakelige løgnere.


Hvem snakker vi om, politikerne selvfølgelig.

Følgende utsagn har jeg hørt/lest om politikere den siste tiden:
-de er løgnere.
-de har ikke noen reell innflytelse.
-de er maktsyke.
-de er nikkedukker for partiene sine.
-de er sære.
-de vet ikke nok om sakene de tar avgjørelser i.
-de er umenneskelige.
-de driver et usmakelig spill.

Hva har gått galt? Hvorfor nyter politikere utrolig liten respekt hos ola normann?
Ifølge undersøkelser er vi det beste landet å bo i av alle land i verden. Hvordan kan folk flest da være så utrolig misfornøyd med den jobben politikerne gjør?

Alle har vi hørt politikerne i valgkampen love det meste av gull og grønne skoger. Og alle vet vi, at realiteten aldri blir så rosenrød som den kan virke. For det er jo sånn at skal man øke bevilgninger til noe, så må man kutte et annet sted. Personlig så tror jeg at politikerne på lang sikt hadde tjent utrolig godt på å vært litt mer ærlig og troverdige. Det er ikke rart at mannen i gata syns politikere er noen oppblåste overlegne løgnhalser. Hvem har vel løgnere som venn. Og det er direkte løgn, når Kristin Halvorsen sier direkte på tv at hun skal gå av som statsråd hvis det ikke er full barnehagedekning innen 2007 og ikke gjør det.

"Mye vil ha mer, mange vil ha fler", heter det i ordtaket. Har nordmenn det så materielt godt at de rett og slett blir grådige på velstand, og dermed umulig å tilfredsstille? For det er ikke sjeldent jeg hører at folk klager over at det ikke bevilges mer penger til studenter. Det er for galt at man skal sitte igjen med 300 000 i lån etter endt studietid. Eller jeg hører folk klage over at det ikke gis gratis skolebøker i den videregående skole. For ikke å snakke om alle de som klager på sykehus tilbudet og eldreomsorgen.

At Norge ikke er et perfekt land å leve i er jeg hjertens enig i. Men jeg savner takknemligheten i det norske folk. Når vi tross alt har alt vi trenger for å leve et godt liv, i de aller fleste tilfeller, syns jeg vi kan uttrykke oss mer ydmykt og takknemlig. F.eks savner jeg ydmykheten hos folk flest når man hevder at Norge burde hatt råd til alt, siden vi har så mange oljepenger. For å ha rett til å uttale seg krasst i den saken bør man først og fremst ha økonomisk utdannelse og så burde man tenke gjennom hva man egentlig sier, for det vil alltid være flere ting man kan få gjort.

Du som ikke er intressert i politikk, og generelt syns at politikk er noe skikkelig kjedelig. Tenk gjennom om det er noen saker du faktisk bryr deg om. Tenk gjennom om det finnes noen måte du kan påvirke politikerne i den retningen du ønsker. Tenk gjennom hvordan samfunnet hadde vært uten noen å styre det. Og tenk gjennom hvordan det hadde vært å gjøre jobben selv.

Hva syns du om politikerne? Hvilke tisp vil du gi dem?

5 kommentarer:

TheMan -Øystein sa...

halais! Så siste holmgang i går...vil si meg enig i grunnen til folks lite respekt og tro på politikerene...en ting vil eg legge til...når man kritiserer andre politikere så kraftig som mange politikere gjør hjelper det jo ikke særlig...

Har du d bre hjemme? Leste komentaren din på bloggen min, men fikk ikkke lest d før no...eg e ferdig på skolen i begynnelsen i mai..håper å få sommerjobb nesten med en gang, men vi får se...

Øyvind Bye sa...

hehe.. det hadde jeg ikke tenkt på Øystein.. godt poeng. Enig i at fokuset bør være mer på egen politikk istedet for andres dårlige politikk. På samme tid er det viktig å få fram forskjellene mellom partienes politikk, og da blir det gjerne gjennom kritikk, ettersom man mener at sin egen politikk er den beste. Men helt enig! Politikerne bør fokusere mer på egen politikk.

Jeg har det veldig bra hjemme.. fikk ny jobb idag. har blitt ansatt i statskirka. hehe.

Mai ja. det er jo tidlig. Må få til noe enten i slutten av mai eller i juni da! Jeg er hjemme helt fram til August. begynner å jobbe for fullt 24.juni.

TheMan -Øystein sa...

hehe...d e sant, men du kan jo si at mange bruker drittslenging og kritikk bare for å få oppmerksomhet og kanskje få den vanlig mannen på gata på sitt parti...litt populistisk..men men..tror vi er enige..

i statkirken! stilig..eg strever med å få meg jobb..men blir nok orden på det..håper det kan bli opphucking..lenge siden eg så deg og de andre sist...god påske...peace

hlewagastiR sa...

Politikerne har ikke noe annet valg enn å lyve - og det må de fortsette med så lenge vi har oljepenger. Gratulerer med jobb forresten!

Øyvind Bye sa...

Takk for det Tore!
Hvis man ser på å skjule deler av sannhet som løgn, så har du vel rett.