lørdag 6. september 2008

brødbakemaskin


I utgangspunktet har jeg alltid vært ekstremt skeptisk til alle ekstra kjøkkenredskaper som man egentlig ikke trenger, det være seg saftmaskiner, juicemaskiner, poppkornmaskiner, pommes frites maskiner, brødkjære maskiner, epleskrellemaskiner, osv.osv..

Den maskinen dere kan se på bildet her derimot har gjort mine fordommer mot kjøkkenduppeditter til skamme. Dette er nemlig en brødbakemaskin og den er genial.
Jeg kom over den her oppe i Trondheim på besøk hos min gode venn Knut Sveinung.
Han viste stolt frem maskinen og begynte å fortelle om hvor fantastisk den var. Litt skeptisk var jeg, men er nå blitt overbevist:

For det første er brødbakemaskin lønnsomt. Et brød i butikken koster kanskje rundt 15-20 kr. Et brød i brødbakemaskina koster ca. 7. Dette gjør at maskinens pris på 1200 kr ikke er uoverkommelig. Foir det andre er brød i brødbakemaskina både sundt og godt. Det kan ikke sammenlignes med det skvipet man kjøper i butikken. Hjemmebakt brød er mye mer kompakt og man kan helt sikkert regne et og et halvt kjøpebrød på et brød i bakemaskina.
Videre har brødbakemaskina en timerfunksjon som gjør at man kan putte ingrediensene i maskina om kvelden og stille inn timeren slik at man får ferskt brød til frokost.

Det du gjør er at du putter, olje, vann, salt, 50% hvetemel og 50% annet mel(her kan du mikse og trikse som du ønsker) oppi maksina. Maskina trenger da min. 3,5 time på å elte, heve og steke brødet. Vips så har du et ferdig brød!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skeptisk til kjøkkenmaskiner, men kva med buttonsmaskina, Øyvind?

Anonym sa...

Wow. Nybakt brød uten å bake det selv - ikke værst.

Lindabk sa...

fantastisk. Tror bestemor har en slik.

Men hva med gleden av å bake selv?

Torbjørn sa...

Jeg trur det er en mulighet for at gleden med å bake selv forsvinner.. Hvis det hadde vært en kakebakemaskin ville kanskje ikke gleden forsvunnet i like stor grad:p

Andrea sa...

Hehe, Torbjørn, du er så søt! Som en liten multe!

Øyvind, jeg må si jeg er litt skeptisk. Jeg tror jeg hadde vært redd for noe brann e.l. dersom det skulle lage seg selv om natta.
Og hvordan har det seg at den kan elte og steke i sammebeholder? Kan brødet bli overstekt dersom man har for lite ingredisenser oppi? Eller stiller man dette selv? Heves deigen inni maskinen før den stekes også? For det tok jo litt lang tid.
Som sagt, jeg er litt skeptisk.

Øyvind Bye sa...

anonym: buttonsmaskina er genial den! Misjonsprosjektet på Framnes overtok den etter oss som du kanskje vet.

Tor: Det er ikke så dumt nei, super genialt spør du meg.

Linda: Har tenkt på det og det er definitivt et minus, men jeg tenker at man baker i større grad selv når man bruker bakemaskin enn når man kjøper i butikken. Dessuten er det sunt og billig!


Torbjørn:
Samme til deg som til LInda, og det beste av alt er at man kan bake både kake og andre deiger.

Andrea: tror din skepsis er ubegrunnet, men akkurat det med brannfare kan vel være noe. Skal tenke på det. Elting og steking i samme er ingen sak for dagens teknologi og deigen heves også inni der ja. Gi det en sjanse!
ellers alt vel i Torndheim?

Anonym sa...

Hei Øyvind!

Trodde du fikk alle måltida servert... Uansett, supert å stå opp til ferskt, varmt brød om mårran! Ekstra god start på dagen, men hvor mange brød må du bake for å tjene inn maskina?

Jeg for min del foretrekker å bake brød på den manuelle måten. Vi har slutta å kjøpe brød, og tar oss tid til å bake selv et par ganger i uka. Motivasjonen og gleden er der fortsatt, men spør meg om et par mnd, så kanskje jeg har skifta mening...

Øyvind Bye sa...

ja vi får all mat. Men jeg reiser ofte på besøk til folk i helgene.

Tror Knut snakka om 7 kr pr. brød. Hvis vi regner at et brød i butikken koster 20 kr, og vi får 1,5 brød i et brødbakemaskinbrød, har dette altså en verdi på 30 kr.
Hvis vi trekker fra utgiftene som er 7 kr sparer vi 23 kr pr brød vi baker. 52 x 23 skulle bli 1196. Man må altså bake 52 BRØD for å tjene inn maskina.

det står respekt av å bake alt brød selv! Stå på. Men ikke glem brødbakemaskina når dere får dårlig tid og lyst på godt, sundt og billig brød!