søndag 31. august 2008

vi er en stor familie


Har vært en utrolig bra helg! koser meg og gleder meg i Herren.


Et lite sitat fra preken jeg hørte i dag som ble gjentatt flere ganger av taleren og som fascinerte meg litt: "det er kolofenomenalt spør du meg".


registrerer forøvrig at regjeringspartiene går frem. Det kan vi ikke ha noe av. KrF har den beste politikken, og de må bli størst!
I morgen reiser jeg tilbake til Værnes.
På tirsdag skal jeg svi av kanskje 40 skudd på skytebanen. Et skudd koster 9 skattekroner. altså nesten 400 kr, på en person, på en dag på skytebanen. Med rundt 500 soldater og mange skytebanedager og etterhvert øvelser der man skyter langt flere skudd skjønner alle at forsvaret ikke er billig å drifte. Men skal det være forsvar så må det være skikkelig, noe annet er bare dumt. Synes du vi bør ha et forsvar? Isåfall, bør det være større eller mindre enn det er i dag? hvorfor?

9 kommentarer:

Marit Bye Vassli sa...

Hørtes ut som en utrolig koselig helg Øyvind! Skulle gjerne vært der med dere. Men vi ses sikkert om ikke så alt for lenge:)Er ikke helt sikker på hva jeg mener om Norges forsvar egentlig...

Magnhild sa...

Det er bare bra at regjeringspartiene går frem på meningsmålingene!

Øyvind Bye sa...

vi sees hvert fall i mammas femtiårsdag, leverer permsøknad i morgen.

Interessant du sier det Magnhild. Hvorfor synes du det?

Magnhild sa...

Nei, det er vel fordi eg er enig i veldig mye av politikken. Sjølvsagt ikkje alt, men at de går frem på meningsmålingene gjør jo at de fremdeles er et alternativ til Frp, og ja, eg innrømmer det: Eg er livredd for at Frp skal styre landet vårt.

Anonym sa...

Du skulle begynt med skiskyting i steden Øyvind, der koster skudda bare mellom 2kr og 0,5kr:D dessuten må du betale dem sjøl:P

og ja, det er bra regjeringspartiene går frem:)

foresten, si i fra om du er i Trondheim en dag da, hadde vært kos å se deg:)

Sølvi

Torbjørn sa...

Jeg syns kongerikets forsvarspolitikk er god! Omleggingene i forsvaret har kanskje vært litt rotete og kostnadskrevende, men helt nødvendige ettersom trusselbildet har forandra seg. Og etter hva jeg forstår er det ikke egentlig problematisk at ikke alle kalles inn. Under Det norske forsvars historie sett under ett, fra grunnlovsparagrafen som sier at alle mannlige innvånere skal inn i tjeneste ble oppretta og fram til idag, er det kun en relativt liten periode at samtlige faktisk har blitt kalt inn, nemlig fra etterkrigstida og fram til slutten av 90-tallet. Et profesjonelt forsvar er per idag det mest hensiktsmessige. Et militært forsvar er dyrt, det er opplagt. Særlig med den velferden vi har idag. Jeg tjener f.eks nesten 200kr dagen, + dimmepenger på over 26 000kr som blir utbetalt ved dimmisjon. Utover dette kan jeg spise så mye jeg orker, og matstandarden vil nok gå ned når jeg blir student, for å si det sånn. Jeg har fri tilgang til treningsmuligheter, losji og klær er dekket, og har generelt en meget god standard. Hver soldat i det norske forsvar har utstyr for mangfoldige tusen kroner. Jeg har hørt at det er over 100 000, men det har jeg tatt med en klype salt ettersom mye også er overdrevet i forsvaret. Men min patrulje disponerer utover dette, utstyr til en verdi av over 250 000kr. Og vi er fire stk! Et forsvar er dyrt, men vi må være realistiske; å ikke ha et forsvar er en utopi.

hlewagastiR sa...

Kanskje atomvåpen hadde vært en god idé, eller hva sier du, Øyvind?

Øyvind Bye sa...

magnhild: Jeg skjønner at du er livredd for FrP, det er jeg og, men er enda mer redd for SV og Ap.
sentrum er tingen! Det er det Norge trenger tror jeg, et sterkt sentrum som igjen kan dominere og med stø hånd styre Norge i riktig retning. Ingen fullstendig frislipp av alt privat og frivillig, men heller ingen fullstendig kollaps. Et eks. på noe som sjokkerte meg fra de rødgrønne var at evangeliesenteret mistet 6 mill i statsstøtte.

sølvi:
tror vi skal ha et skiskytingsløp i vinter hvis vi får tid.
Jeg kan sikkert besøke deg en gang. Skal gi deg en lyd.

Torbjørn:
det var en så fullstendig å god argumentasjon at jeg ikke føler jeg har noe som helst å tilføye! Gud velsigne deg!

jeg synes ikke atomvåpen er noen god ide tore! synes du?

hlewagastiR sa...

Tja.