søndag 22. juni 2008

Fremskrittspartiet intet fremskritt!

Fremskrittspartiet er nå det største partiet i landet og flere og flere gir sin støtte til høyresiden i politikken. Jeg ser mange positive sider ved høyresidens politikk, men vil likevel påpeke hvorfor jeg aldri kan stemme på Frp.
En annen ting er at rent logisk sett, utifra det norske folks stemmer, burde snart tiden være inne for at Frp får prøve seg i regjering. Sannsynligvis vil mange bli skuffet og illusjonen om at FrP vil klare det som ingen andre partier ha klart, nemlig å tilfredsstille alle, vil brutalt bli knust. Frp vil føre Norge litt i feil retning, men da har i hvert fall folket fått det de ville ha.


Her er min liste på 7 grunner til at jeg absolutt ikke vil stemme og fraråder å stemme på Frp.

1. Frps opprinnelige navn var "Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep." Frp vil senke skatter og avgifter så mye at jeg tror det vil gå drastisk utover viktige deler av velferdsstaten.

2. FrP har et menneskesyn jeg ikke kan gå med på. F.eks mener partiet, det er helt greit å sortere vekk barn med uønskede egenskaper, slik vi nå ser blir gjort med barn med Downs Syndrom. + abortlov, men dette gjelder alle partier.

3. Frp kommuniserer, slik jeg oppfatter de, at miljøspørsmål er langt nede på prioriteringslisten, dette blir også bekreftet av deres program.

4. Hver dag dør det 30 000 barn av sult og sultrelaterte sykdommer i verden. Bistandspenger er et viktig middel i kampen mot den ekstreme fattigdommen, og vi vet at det nytter, likevel vil Frp kutte drastisk i bistanden.

5. Frp vil senke alkohol avgiftene drastisk. Vi vet utifra forskning at en slik senkning av avgiftene vil gi en økning i antall rusmisbruker og alkoholikere. I tillegg vil antall vold- og drapsepisoder knyttet til alkohol øke. Samfunnet vil få mindre innteker og større utgifter knyttet til alkohol.

6. Frp har et fokus i asylpolitikk og innvandringspolitikk jeg synes er egoistisk og svært uheldig. F.eks var partiet svært opptatt av at man barn med utenlandsk opprinnelse ikke skulle få lov til å gå med sine nasjonale flagg på 17. mai. Dette synes jeg sier litt om hva slags saker som engasjerer partiet og hvorfor de ikke bør styre landet vårt.

7. Partiet vil kommersialisere samfunnet og konkurranseutsette mange viktige velferdstilbud . Et godt eksemple på det er privatskolene som Frp mener godt kan tjene penger, en helt feil prioritering mener jeg. Privatskoler, eller friskoler som de også er kalt bør ikke ha muligheten til å tjene penger på å drive skole, da dette vil føre til flere skoler som åpnes for pengenes skyld og et stort klasseskille mellom de som har råd til å gå på de beste skolene, og de som ikke har det. Dette mener jeg er svært uheldig.

8. Frp vil avvikle sametinget. Svært dårlig prioritering, da sametinget er svært viktig for å ivareta samenes interesser.

9. Å tillate reklame i skolebøker og sponsing av skolemateriell/utstyr, slik Frp vil gjøre tror jeg også er et helt feil skritt å gå. Tenk over hvor mye reklame vi allerede blir utsatt for i samfunnet, på butikken, på tv, i magasiner og på internett, kjøpepresset er sterkt nok som det er. Å i tillegg utsette barna våre for reklame på skolen er derfor et skritt i feil retning.

Til tross for at Frp nå virker som et godt alternativ til en regjering som vil detaljstyre vår hverdag, tror jeg ikke svaret i Norges politiske situasjon er en regjering bestående av Frp og Høyre. Langt bedre vil det være å stemme på Krf og jobbe mot en sentrumsregjering.

5 kommentarer:

Magnhild sa...

Eg trur kanskje du får flere velgere til krf om du skriver korfor man skal stemme det, i stedet for korfor man ikkje skal stemme frp. Når det gjelder punkt seks, så er eg litt enig i saken. 17. mai er feiring av norges nasjonaldag. Det er norsk grunnlov som feires, ikkje kor interkulturelle vi er. Det er flott at vi er det, men det har vi 364 andre dager til å feire. Men om noen skulle ha lyst å gå med andre flagg, så la de få lov, det er ikkje det, men å oppfordre til det, kan vi la være å gjøre. Det er tross alt Norges nasjonaldag.

Øyvind Bye sa...

det har du nok rett i Magnhild, men det skriver jeg om nesten alltid, nå følte jeg et behov for å opplyse om hvorfor Frp ikke er bra for Norge, mange drukner i snakk om bensin og alkoholavgifter, innvandring og eldreomsrog.

Øyvind Bye sa...

takkf for kommentar forresten!
veldig kjekt å få en litt kritisk kommentar i blant også.. det trenger jeg mer av.

kan være enig med deg i at det ikke er noe behov for interkulturelle markeringer på 17. Mai, likevel syns jeg ikke man skal nekte noen å gå med sine flagg. Hva med å heller oppfordre til å gå med norske flagg. Men det jeg prøvde her var å vise at FrPs engasjement ligger helt feil sted, de er opptatt av de uviktige sakene. Stort sett vil deres politikk føre til at en sterk, voksen nordmann får det bedre materialistisk, mens de svake får det verre, klimaet går nedenom og hjem(det gjør det forsåvidt nå også), og verdens fattige blir enda mere denprioritert enn de er i dag.

Tar din oppfordring, og vil i tiden frem mot valget skrive mange innlegg om hvorfor alle bør stemme krf.

1. grunn her og nå. Krf er det eneste partiet på stortinget som hevde at mennesket har verdi i seg selv gjennom sin politikk. Dette sier jeg fordi krf er det eneste partiet som vil grunnlovsfeste ufødte babyers rett til liv. dersom man ikke vil det hevder man at livet ikke er uendelig verdifullt i seg selv.

Magnhild sa...

Du peker på mange viktige grunner for ikke å stemme frp, og eg er veldig enig med deg, så det er sagt. Og eg likte godt ditt ironiske innlegg for noen dager siden :)
Det som er synd, er at frp får så mye oppmerksomhet fra de andre partiene, ved at alle prøver nytteløst (kan det virke som) å få velgerne til å forstå korfor de ikkje skal stemme frp. Dermed glemmer de det viktigste: Nemlig å presentere egen politikk og hvorfor det er bedre enn frp-politikk og andre-pariter-politikk.

Lykke til med krf-presenteringa! Kanskje du skriver så godt at eg stemmer det neste gang, sjølv om eg tviler sterkt på det i dag.

Øyvind Bye sa...

du har rett Magnhild. Nå har jeg skrevet nok om hvorfor man ikke skal stemme Frp..

jeg håper du vil velge Krf. ingen ting vil være bedre for landet vårt.