tirsdag 10. juni 2008

Ny abort debatt!

Ny abort debatt, JA TAKK!

Tiden er inn for en ny abort debatt. Nå har mellom 400 og 500 000 menneskeliv blitt tatt. Tiden er inne for en ny debatt rundt loven som tillater oss å ta liv. Vl.no reiser debatten, her er ett utdrag:

"Problemet er nettopp slik Tit-4-Tat beskriver; størstedelen av det norske samfunn blir forledet til å tro at "det som aborteres" kun er en klump med celler som nettopp har møtt hverandre. Da er det ikke rart at man kan være "happy" med situasjonen! La meg komme med et par -for mange hårreisende- faktaopplysninger:

Når fosteret er noen timer gammelt er alt arveanlegg, dvs kjønn, hudfarge, øyenfarge og hårfarge bestemt.

Når fosteret er 14 dager gammelt finnes anlegg til hud, tarmkanal, lunger, nervesystem, muskler og blodkar

Når fosteret er 22 dager (3 uker) gammelt slår hjertet! (Dvs når mor har ventet på menstruasjonen rundt en uke...)

Når fosteret er 28 dager (4 uker) gammelt har det kropp, knopper som skal bli armer og bein, og selvfølgelig hode med anlegg til øyne, ører og tenner.

Når fosteret er 42 dager (6 uker) gammelt ser det ut som et miniatyrmenneske og beveger seg mye i livmoren. Det sover bare korte perioder. Nyrene produserer urin og magen produserer magesaft.

Når fosteret er 56 dager (8 uker) er det 3 cm langt. Alle organer er anlagt, og nå skal fosteret bare vokse og fintrene på alle funksjoner.

(Hentet fra boken "Et barn blir til" av Lennart Nilsson)

Jeg ber leserne legge merke til at vi enda holder oss innenfor den "vanlige" abortgrensen der man ikke trenger noen nemnd for å vurdere spørsmålet. Jeg tror at om den gravide (og helst barnefaren også) hadde blitt informert om dette i en abortsamtale, så ville man ha et bedre grunnlag for å ta sitt valg. Vi har et kritikkverdig system der man holder tilbake informasjon for ikke å "påvirke kvinnen". Hvordan kan man ta et valg når man ikke vet hva man velger? "

Syns du det er nødvendig med en ny abort debatt?

12 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Visst er debatten naudsynt. Eg veit at i land med meir liberale grensor enn vi hev, vert levande born tekne ut og lagde bort for å døy.

Øyvind Bye sa...

det viser hvor grusom og feil dagens abortlov er..

Lindabk sa...

Jeg synes fokuset er mer retta på foreldrenes behov enn barnas nå i det siste.
Alltid er det foreldrenes rettigheter som blir fokusert på.

Stakkars homofile som ikke kan få barn og stakkars mødre og fedre som får ødelagt fremtidsplanene sine fordi de får barn.

(Fikk du den derre sangen forresten?)

Øyvind Bye sa...

ja og den rørte meg dypt..

En overvekt av politikerne er på villspor. Man hører på de som roper høyest, som du sier er det de voksne. De svake blir oversett fordi de ikke kan si fra så høyt, og fordi det er så mye egoisme og løgn i samfunnet blir de svakes røst, svak eller overdøvet.. Men det er alltid verdt å kjempe.

Torbjørn sa...

Jeg har mista litt troen på sånne debatter.. Jfr. debatten om kjønnsnøytral ekteskapslov..

hlewagastiR sa...

Enig med Torbjørn. Det er en lost cause slik sammensetningen av norske journalister er.

Øyvind Bye sa...

kjære Torbjørn og Tore!
dere er gode menn.

kampen for det ufødte liv, og for andre saker er likevel ikke forgjeves. Jeg har stor tro på at det nytter å kjempe for livet, selv om den politiske debatten i media er både stigmatiserende og usaklig til tider. Jeg tror også på at det går an å påvirke politikere og journalister gjennom innlegg og diskusjon. Dess flere som "gir opp" slik det virker som dere har gjort, dess mindre påvirkningskraft tror jeg vi vil ha.

Torbjørn sa...

Gratulerer min gode venn! Du har reddet meg fra stagnering! Takk for det

Øyvind Bye sa...

så bra Torbjørn!

Marit Bye Vassli sa...

Ja! Vi trenger en ny abortdebatt, og det fort!

hlewagastiR sa...

Jeg må innrømme at jeg mener denne eventuelle debatten er viktigere enn den om ekteskapsloven.

Øyvind Bye sa...

vanskelig å sette sakene opp mot hverandre fordi de er så vidt forskjellige av natur. Begge debattene er uhyre viktig. Spesielt når man ser debatten om kjønnsnøytral ekteskapslov i et lengre tidsperspektiv.