tirsdag 20. mai 2008

betraktninger fra Halkidiki

Saa sitter jeg her paa internettkafe i Halkidiki. Grekerne har hatt siesta noen timer naa, saa derfor ble jeg igjen for aa vente paa at bakeren skulle aapne mens mine soestre og mamma gikk ned til stranden. Naa har jeg levd mer eller mindre bekymringsloest her nede i noen dager, saa det var nesten synd jeg tok turen innom den politiske verden. Her leser jeg om flystreik(kommer vi oss hjem?), sosialistisk barnehagetvang, LOs millionstoette til Ap og naeringslivets millionstoette til Hoeyresiden, at regjeringen overproevde den norske kirkes flertall i utnevnelsen av ny biskop, at flyktningbarn blir psykisk syke og ikke minst katastorfetilstander i Asia.

Her i Hellas koser vi oss noe verre. I gaar var vi en hel dag i Thessaloniki, Hellas nest stoerste by. I dag har vi vaert paa markedet og boltret oss. Merker at shoppingen sitter veldig loest naar jeg kommer til et billig sted.

Turismen setter sine spor her paa Halkidiki. I byen vi bor i Athytos, bor det 1000 mennesker fast, likevel har de 3 dagligvarhandler, 3 bakerier, 2 internettkafeer og 15-20 spisesteder, samt klesbutikker, souvenirbutikker og egen iskremsjappe.

Det er litt sykt aa tenke paa syns jeg at aa reise til steder som dette gjerne 3-4 ganger i aaret er helt vanlig for mannen i gata i Norge. Noe annet ville vaert aa pine oss selv(Carl I Hagen). Hva globaloppvarming angaar, er Norge det landet der det er faerrest som er i tvil om at den er menneskeskapt. Det undrer meg at vi ogsaa er et av de landene som later til aa bry seg minst..

Vel,vel.. Naa gaar jeg tilbake til turisttilvaerelsen. Tar en tur ned paa stranden og spiser noen bananer og noen faerske bakevarer sammen med familien. Saa skal vi sove litt i sola, foer vi gaar ut for aa spise.

Snakkes da!

3 kommentarer:

Magnhild sa...

Godt å høre at dere har det bra. Flyplasstreiken er avblåst no, så dere kommer dere heim.

Joakim sa...

e det ferie? tidlig! men nå er bloggen oppdatert! Kos deg, og kommenter gjerne!

Øyvind Bye sa...

hurra!

Har fleksibel jobb, saa kunne ta meg ferie. Saa blir det desto hardere jobb neste uke. hehe..