onsdag 7. mai 2008

Pasifister er ikke naive!

At pasifister ikke er naive er svaret på spørsmålet om pasifister er naive som jeg stilte på bloggen min for en god stund tilbake. Etter releksjon, samtale, bønn, m.m har jeg kommet fram til at jeg tror de som sier at pasifister er naive er mer naive enn de som er pasifister. Dette er fordi denne problemstillingen er så sammensatt og vanskelig at jeg ikke skjønner hvordan man kan avfeise den ene siden med å si at den andre er naiv.

For min del har jeg kommet til at jeg ikke er pasifist.

5 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Noen pasifister er det.

Øyvind Bye sa...

ja det har du rett i, men pasifiststandpunktet er ikke naivt.

Atad Xart sa...

Jeg mener det kan fort bli galt hvis mange velger bort forsvaret fordi de ikke vil drepe. Det er jo mange støttefunksjoner man kan inneha som medfører at man aldri eller kun i spesielle tilfeller havner i en situasjon der det kan være aktuelt å ta liv. Er man sanitetssoldat f.eks, vil den primære oppgaven være å behandle, pleie og trøste mennesker med skader og ellers medisinske behov. I tilfeller der en selv eller ens pasienter kommer i livsfare ved at fienden angriper en der en f.eks holder på å behandle, vil det være naturlig at en velger å forsøke å ta et liv, for å beskytte sine pasienters- og sitt eget liv.

Hvis man har det standpunkt at man ikke i noen situasjon vil ta liv, mener jeg det er ganske ekstremt, ettersom man da kan komme i situasjoner der man står å ser på at sivile barn og kvinner blir slaktet ned, og også lar seg selv meningsløst drepe.

Hvert liv er uendelig mye verdt, og uendelig pluss uendelig er fremdeles uendelig, men kan man redde fem liv ved å ta ett i en krigssituasjon, er det et valg man bør være i stand til å gjøre.

Atad Xart sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Øyvind Bye sa...

takk for intressante refleksjoner Tor Øyvind!

Og jeg er langt på vei enig med deg.

Tenkte på en ting: dersom man mener at et ufødt liv er et fullverdig liv og samtidig mener det som du mener om at å ta liv for å redde liv er riktig. Og at man ikke kan stå å se på at liv blir tatt. Blir det ikke da mye mere riktig å drepe abortleger enn å gå til krig i Irak? Understreker at jeg ikke går inn for å drepe abortleger. Var bare en tanke.