torsdag 15. mai 2008

En vits at et miljøtiltak!

Regjeringen foreslåt i revidert statsbudsjett å øke bensinavgiften og dieselavgiften med fem og ti øre pr. liter. Dette er et hån mot miljøet! Vi tjener oss rike på olje og vi slipper ut mere enn noen gang. Samtidig vet vi at i forhold til hvor mye folk flest tjener, så har bensinprisen aldri vært lavere. Jeg mener at man skulle økt bensinprisen med minst 50 øre eller en krone. Og at vi på lang sikt skulle fjernet størsteparten av engangs og årsavgiftene, samt hatt en bensinpris på 20 kr.

Regjeringens forslag til økning i bensin og dieselprisen er kun av symbolsk betydninge. Det er rett og slett for dumt til å være sant. I løpet av et år vil det ikke bli snakk om 100 kr engang i ekstra utgifter for en gjennomsnittlig bilkjører.

Sånn på det personlige plan så reiser jeg, mamma og to søstre til Hellas på Lørdag. Håper jeg får lagt ut litt bilder derfra.

Smak og kjenn at Herren er god!

5 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

første gangen jeg er litt uenig med deg. joda, kan godt ha bensinpris på 20 kroner, men ikke overalt. spesielt når vi merker hvordan det kun blir melkeku. Jeg tenker spesielt på folk i bygdene rundt omkring. de bør også ha et par busser i timen, for at vi skal kalle det et alternativ til bil.

Derimot mener jeg at vi bør være tøffe og bruke mange milliarder på å videreutvikle biler som er miljøvennlige. Og kanskje vi også bør gi mye skattefritak på el-biler hvis de blir byttet ut med mer med forurensende biler.

hlewagastiR sa...

Vi kan godt ha tjue kroner literen med tanke på distriktene. Ingen tvinger folk til å bo der, og viss det er miljøfiendtlig at folk kjører bil - ja da får folk i distriktene betale for det de forurenser. Polluter pays er et godt prinsipp. Nå ville ikke jeg gått inn for 20 kroner literen uansett, poenget er at det er for mye syting og særbehandling (på vegne) av distriktene. De er liksom en hellig ku. Uansett er det nok pendlerne det ville svidd mest for, og de bør man ikke straffe. Vi lever tross av at folk drar på jobb, og i byene er boligmarkedet sprengt, så ofte har ikke folk noe alternativ til pendling. Ellers er jeg enig med Øyvind i at økningen er symbolsk og latterlig, men det er snart valg, og regjeringen vet godt hva den gjør. Hadde de økt den med en krone, ville det betydd nye stemmer til FrP.

Øyvind Bye sa...

Uansett er det et elendig miljøtiltak å øke bensinprisene med symbolske fem og ti øre.

jeg mener at bedre kollektivtilbud må være en forutsetning for å øke bensinprisen drastisk.

Et annet perspektiv på dette er at vi blir rikere og rikere og helt fint klarer dyr bensin dersom årsavgiften blir fjernet eller sterkt redusert.

Til det du skriver om at regjeringen ikke tør øke prisen mer p.g.a at det snart er valg funderer jeg på hvordan det har slått ut i sverige der de ettersom jeg har fått med meg, faktisk har gjort noen mer drastiske økninger. Ville ikke velgerne hatt forståelse i disse tider hvor miljø er "inn"? I tillegg tror jeg kanskje at Frp nå vil enda mer på å si at de andre partiene ikke gjør noe uansett. I samsvar mellom ord å handling er på sett og vis Frp et av de mer troverdige partiene i miljøsaken.

Oljen må blø, dersom vi skal få kuttet utslippene

hlewagastiR sa...

Kanskje svenskene er mindre "harry" enn oss? Men husk at de har færre folk i distriktene og mye større muligheter innen kollektivtransport.

Øyvind Bye sa...

nettop derfor må beder kollektivtransport gå hånd i hånd med økte avgifter. Hjelper lite å la folk kjøre bil og kose seg, hvis andre folk mister livsgrunnlaget osv... (da forutsetter jeg at Fns klimapanel har rett i sine påstander, hvilket jeg ikke er 100% overbevist om)