fredag 6. februar 2009

Darwin var rasist

Jeg leste i Vårt Land i dag at Charles Darwin var rasist og delte menneskene inn i: Siviliserte, lavere stående, barbarer, bastarder og idioter. I hans nest viktigste bok Menneskets avstamning og parringsvalget skriver han: "Dersom en ikke hindrer likegyldige, lastefulle og slete medlemmer av samfunnet å formere seg med de bedre klasser, vil nasjonen få en tilbakegang."

Er ikke dette en logisk tanke dersom alle mennesker er intellektuelle dyr? Jeg synes overhode ikke det er rart at Darwin skrev noe sånt, når man ser på hva han skriver generelt.

7 kommentarer:

Elisabeth N. Sævik sa...

Sosialdarwinismen, noe f.eks nazismen er en avlegger av.

I en teori der både mennesker og dyr betraktes som individ, må selektiv avl både av dyr og mennesker være akseptert.
Skremmende.
Mennesker er personer, ikke bare et individ.

Marit Bye Vassli sa...

Skremmende at noen tenker at vi er som dyr. Tror, og håper, de fleste ikke tenker på hva dette egentlig innebærer.

Øyvind Bye sa...

heldigvis vet mennesker som regel, bare ved intuisjon eller samvittighet, en indre stemme, kall det hva du vil, at mennesker har stor verdi uavhengig av hva de får til.. men tanken om at mennesker kan lukes bort er alt for mye til stede. Dersom alle visste at mennesker har en uendelig verdi i seg selv, hadde ikke så vært tilfelle..

Rahim Nicolay Ali sa...

Fra et Darwinistisk/ "Survival of the fittest" perspektiv var jo Hitler et geni. En rasjonell sosialdarwinist som ikke lot følelser hindre ham i å gjøre det han var overbevist om var teoretisk riktig. Indre stemme/samvittighet tror jeg ofte blir overdrevet i disse tider. Jeg hadde sikkert vært en morder med god samvittighet hvis jeg hadde blitt oppdratt som barnesoldat og ikke kjent til verdier som nestekjærlighet osv.

Hva skjer i livet ditt for tiden da?

Øyvind Bye sa...

skjønner hva du mener, men da måtte du ha trosset samvittigheten din og blitt gjort hard først.. barnesoldater tvinges til en slags forherdelse tror jeg..

jeg driver og leser ex-phil, også skal jeg ta 5 studiepoeng i Martin Luther og 15 i Islam. Fjernstudie på misjonshøyskolen. Blir litt som å ta privatist fag.

ellers blir det mye trening, både fysisk og åndelig. og tid med familie og venner i Notodden. Sov ute i helga blant annet. Kjempe deilig å ha litt rolige tider etter militæret..

Rahim Nicolay Ali sa...

Er vi ikke født harde da? Eller kanskje blir vi født tilnærmet "nøytrale" og blir påvirket av omgivelsene til å enten bli "myke" eller "harde"? Dyr kan jo trenes opp til alt.

Øyvind Bye sa...

jeg synes det er tydelig at vi må ha noe utenfor oss selv, jeg tror dette må være Gud, ved den Hellige Ånd som taler til oss. Dersom vi er født nøytrale og blir påvirket til å bli myke eller harde, hvordan kan vi da stilles ansvarlig for våre handlinger.

Fra romerbrevet kap 2:
"De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium."

dyr er noe helt annet enn mennesker. at vi har utviklet oss fra apene og de igjen fra andre dyr, som igjen har utviklet seg fra små parasitter eller noe sånt har jeg ingen tro på..