mandag 23. februar 2009

the invisible things of God

Har nå etter hvert begynt å komme igang med studiet av Martin Luther. Vil i den sammenheng dele noen tanker han har kommet med:

that person does not deserve to be called a theologian
who looks upon the invisible things of God as though
they were clearly perceptible in those things which
have actually happened(rom 1:20)..... he deserves to be
called a theologian, however, who comprehends the
visible and manifest things of God seen through
suffering and the cross...... A theology of glory calls
evil good and good evil. A theology of the cross calls
the thing what it actually is... That wisdom which sees
the invisible things of God in works as perceived by
man is completely puffed up, blinded, and hardened....

Er du enig uenig? har spørsmål eller innvendinger, ris, ros eller poteter... kom med det!

2 kommentarer:

Torbjørn sa...

Jeg klarte ikk ehlt å ta hva det er han mener..syns det var litt vanskelig engelsk

Øyvind Bye sa...

ja, jeg sliter også med engelsken. Men jeg tror du får klarhet i det hvis du slår opp i bibelen, og tygger litt på ordene.. jeg har det sånn nesten, kan ikke helt godt forklare det, men tror jeg skjønner hovedgreiene...