onsdag 27. juni 2007

En av 0,1%.

Jeg tror at jeg er innenfor den 0,1% i verden som har det best, sånn alt i alt. Da tenker jeg på materielt, venner, familie, muligheter, politisk frihet osb(også bortetter).

I dag er det ca 6mrd mennesker i verden. 0,1% av 6000 millioner blir 6 millioner. Det vil si at jeg er blant en av de 6 millioner menneskene i verden som har det best. Hvordan begrunner jeg dette? Jeg har laget en liste over personer jeg tror jeg har det bedre enn av forskjellige grunner:

  • De 750 millioner bøndene i Kina - de har ikke politisk frihet og de har ikke politisk frihet - 80% av kinas befolkning lever under fattigdomsgrensen.
  • Alle som ikke har skikkelig gode venner-det er ganske mange.
  • De godt over 1 mrd mennsekene som lever under den absolutte* fattigdomsgrensen.
  • Alle som lever under den relative* fattigdomsgrensen.
  • Alle de som gruer seg til jul fordi foreldrene drikker. (200 000 stk bare i Norge).
  • Alle som ikke har en trygg famillie å gå til.
  • Alle som drikker seg fulle annenhver helg - en drøy påstand kanskje, men jeg er jo litt dristig.
  • Alle som ikke drikker kaffe.
  • Alle som ikke har muligheten til å drive med fysisk aktivitet.
  • Sånn kunne jeg fortsatt å liste opp.

Grunner til at jeg har mener at jeg har det så bra:

  • Jeg har aldri trengt å bekymre meg for penger, utdannelse, helse osv..
  • Jeg har alltid hatt en trygg familie.
  • Jeg blir ikke mobbet og har svært gode jente og gutte venner.
  • Jeg har mulighet til å bli hva jeg vil.
  • Jeg har full politisk frihet.
  • Jeg er kristen(mulig at jeg provoserer noen her, men jeg mener ikke at du må være kristen for å ha det bra).
  • Også her kunne jeg fortsatt i det vide og det brede.

Dette tror jeg er et viktig perspektiv og det er viktig å være takknemlig.

Derfor dette innlegg.....

* De som lever under den absolutte fattigdomsgrensen er de som ikke får oppfylt basisbehovene, som mat, klær, hus osv.

*De som lever under den relative fattigdommen har ikke muligheten til å leve et anstendig liv i forhold til samfunnet de lever i.

14 kommentarer:

Lindabk sa...

ja vi har det godt, som pappa pleier å si etter han har stappa i sæ litt mye dessær. Og som jæ så i en film (Lucky nr. 7) Så vet man ikke hvor godt man har det før man mister det. Altså(eks): Restemat er ikke luksus, menne bedre om du tenker på alternative te å ikke få mat. (om du skjønner?)
Menne, du vet på tellærn din-> Du kan få fjerna den reklama om du endrer på html-koden ;)

Unknown sa...

Det er skummelt så heldige vi er. 6 milliarder er jo eit sinnsjukt stort tal, og å havne innanfor den fordelsfulle minoritetgruppa er vel ikkje anna enn ei stor velsigning.
Kanskje oppgåva vår er å la fordelane vore bli til velsigning for andre...

Halleluja bror!

hlewagastiR sa...

Du tilhører den minoriteten som ikke nyter kaffe! Stakkars deg. Du fikk vel nok av Ali-kaffe på Framnes, tenker jeg. Men ellers har du rett i mye, sr vi litt stotr på det, er det lite å klage over i Norge. Det som er rart, er at misnøyepartiet FrP gjør det så bra. Det ligger vel til den menneskelige natur å klage. God sommer forresten!

mari sa...

Livet e godt. Vi må lære oss å sette meir pris på saker og ting

Rahim Nicolay Ali sa...

Svar på din kommentar på min blogg:

Er helt enig med deg!! Har du konkrete forslag på hvordan vi kan bli mer idealistiske? Det er jo et faktum at vi taper mange velgere - men om det er for at vi er høyrevridde er jeg ikke helt sikker på. Og dessuten vet jeg ikke om en venstrevridning er så mye bedre. Det beste mener jo jeg er sentrum. Men som sentrumparti er jo KrF i en meget presset situasjon da vi ikke er større enn det vi faktisk er.

Mye ord og lite handling er aldri bra. Tenker du på noe spesielt?

Meget godt blogginnlegg forresten!

Litt tanker: En ting er jo å snakke om at vi har det så bra,det er det mange som gjør. Men hva konkret gjør den gjennomsnittlige nordmann for at trengende mennesker skal få det bedre? Melder seg inn i en fastgivertjeneste eller to? Men er det nok? Og forresten jeg er ekstremt lei den stygge Janteloven. Den tror jeg er til stor hindring for at vi ikke ufordrer hverandre mer.

therese sa...

Utrolig tankevekkende.. føler meg svimmelt heldig. og redd for meg sjøl så lite pris som eg setter på alt mange ganger.

Øyvind Bye sa...

ja Tore jeg lurer også på hvordan Frp klarer å skaffe seg så mange stemmer. Jeg leste en statistikk som sa at frps velgere har mye lavere iq enn de andre partienes velger, så jeg tror det ligger i at folk blir lurt, klagekulturen som du nevner, egoisme osv...

Øyvind Bye sa...

ja Linda du sier noe der. jeg skjønner godt hva du mener, når jeg hører folk klager fordi maten ikke er god blir jeg kvalm.(med mindre maten smaker helt forferdelig). takk for tips angående teller, men jeg tror ikke jeg gidder å styre med det...

Anonym sa...

ja, det er virkelig sant det du skriver! tenk så heldige vi er. Vi skal være takknemlig for at vi har det så godt, men samtidig hjelpe andre med den overfloden vi har. Vi kan egentlig utgjøre enormt mye, tenk bare på misjonsprosjektet! Enormt mye penger ble samlet inn, der mye av pengene kom fra elever, venner, familie og andre. Vi kan gjøre en større forskjell i verden! Det tror jeg på! det blir for dumt å tenke i andre baner! EGOISTISK!

Anonym sa...

Heisann Øyvind!
Husker du jeg anbefalte deg å lese "Fakta om Finland" av Erlend Loe i sommer? Vel, jeg har en bok hvor jeg skriver litt om de bøkene jeg leser og setninger som jeg syns er artig eller verdt å huske. Tenkte jeg skulle skrive en setning til deg som jeg har skrevet ned. Hovedpersonen tenker ofte på at ting flyter (hva han mener med det er jeg litt usikker på), og, slik jeg forstår det, liker han ikke helt denne flyten. Setningen lyder:

"..., og det er flyten som vinner, jeg innser det, selv om jeg hater det, jeg innser det og hater det og jeg hater å innse det, og jeg innser at hat ikke er en god ting."

Jeg har mange "haha"'er i margene i denne boka..

Liker innleggene dine og dine stadige nye tankevekkende tanker..! I mine øyne kalles du en tenker! (Kanksje du blir en av de store..!?)
Ellers håper jeg dere koser dere i Notodden; stedet med de fleste rånebilene og de beste fotballpatriotene;)

Anonym sa...

det er viktig å være glad for at man er priviligert,men ikke la seg handlingslamme av sin egne dårlige samvittighet heller.!Å bruke sin possisjon til forbedring.

Øyvind Bye sa...

Takk for gode og interessante ord Andrea. Jeg tror jeg skal lese den boka faktisk, men jeg må gjøre meg ferdig med de to bøkene jeg holder på med nå først.....

Anonym sa...

Det siste jeg hørte var 920store. Stemmer det eller har det ekspandert utterligere?

Øyvind Bye sa...

dersom det er 920 000 til mp du tenker på så har ryktene flydd.. jeg vet ikke hva vi er på nå faktisk, såvidt over 900 tror jeg..
:)p