mandag 25. juni 2007

Miljøtips for ungdom – konkret, enkelt og uunnværlig!


1. Ikke ta fly til syden eller andre feriesteder dersom du ikke må.


2.Si nei til reklame i posten og push foreldrene dine til å gjøre det samme dersom de nekter, slik min pappa gjør. (vi jobber med han, men han har enda ikke gitt etter).


3. Ta tog og annen kollektiv transport.


4. Kjøp kvalitet og ikke kjøp unødvendige ting/klær.


5. Sett deg inn i konsekvensene av global oppvarming – det er ikke først og fremst oss det går utover. Link nederst.

6. Vurder å meld deg inn i en miljøorganisasjon.


7. Vis at du bryr deg om miljø gjennom å snakke om miljø, skrive leserinnlegg osv. Dess mer folk bryr seg, dess mer handling får vi fra politikerne.

8. Si fra når folk gjør overgrep mot jorda vår. Det er ikke det sammen som å komme med pekefingeren.

9. Handle brukt, f.eks fre-tex eller andre brukt butikker.

10. Bry deg! Likegyldighet dreper!

Det fins mange andre muligheter til å være miljøvennlig, dette er de 10 mest konkrete jeg klarte å hoste opp for oss unge.

Les her dersom du vil sette deg inn i global oppvarming og konsekvensene av den:

http://no.wikipedia.org/wiki/Global_oppvarming

9 kommentarer:

Anonym sa...

du har jo to innlegg i snitt pr dag!!!!! har du virkelig så mye tid?? hehe, bra innlegg foresten!!!

Stine Erica sa...

sjenialt! skal prøve å huske litt av det i alle fall:> Har enda ikkje fått turnus!er litt lei..treigt byrokrati..he he,jaja:)"sann kan det gå"-vel brukt sitat av brukar-

Øyvind Bye sa...

hvem er du meg?

Øyvind Bye sa...

så mye tid har jeg vettu.. Det er snakk om prioriteringer også er jeg ganske effektiv, når jeg har en idè skriver jeg som oftest innlegget på 20-60 min... Har nattevakter på jobben for tiden og da snur jeg døgnet. Nattetimene blir flittig brukt til blogging, politikk, nettspill - castlewars og ticket to ride og lesing..

Kjetil sa...

Hei. Æ har det toppers. jobber hver dag. trenger penger til brazil:) for min del er det facebook som tar bloggingen fra meg. Men kommer nok igjen skal du se;) sykt fet at dere fortsatte m diktklubben. trodde at det var long gone! veldig moro å høre fra dæ!
ps! digger folk som er miljøbesvisste! det viser at man har noe mellom øra for å si det enkelt men brutalt! ha en fine dag!

Kjetil sa...

By the way. last ned sangen "waiting on the world to change" m John Mayor...

maria sa...

Å, yesss:) Har tenkt masse på den dette temaet i vår, men kom aldri så langt med å skriva om da.. Utrulig bra at du kjem med tips her. Det er så viktig og eg vil tru at du har mange lesarar (høyres ut som ein forfattar) og desse, som du skriv, enkle miljøtipsene trur eg mange vil tenka litt meir på. Takk =)

Anonym sa...

"1.Ikke ta fly til syden eller andre feriesteder dersom du ikke må."
Hehe, ser for meg mange bussturer til Kreta nå altså =) Kanskje bedre å feriere i Norge? Bilferie i Nord-Norge f.eks, da går hvertfall dagene raskt hvis man skal rekke over hele Finnmark=)
KrFU er også en fin organisasjon å melde seg inn i for å kjempe for miljøet!
Og så må du si til faren din at det funker veldig fint å laste ned den reklamen man ønsker i pdf-format! Så får man sett akkurat den reklamen man ønsker!! Helt fantastisk!!

Unknown sa...

Så kjekt at du tek opp skadeforebyggande tiltak! Eg diggar miljøvern!
Men som mange andre er eg flink til å framheve miljøspørsmål som gode saker, men ikkje praktisere dei. Herleg at du gir tips til meg og alle andre som ikkje er handlekraftige...You go!