søndag 24. juni 2007

Litt usaklig, men jeg bare måtte.

Jeg vet at det er usaklig, men jeg har det som prinsippsak at jeg ikke skal se noen av Pirates of the Caribbean filmene. Jeg har inntrykk av at filmene gir er underholdning, veldig mange ser filmen og da er det gøy og være den som ikke ser den og jeg ser egentlig bare filmer jeg virkelig har lyst til å se. Hvorfor akkurat denne filmen ble offer for mitt prinsipp er vanskeligere å si.

Det har faktisk kommet tre pirat filmer allerede. De er kjempe populære og folk går mann av huse for å ser de svært populære piratene. I disse dager er Pirates of the Carribean – at worlds end å se på kino, en film som faktisk ser ganske spennende ut. De jeg kjenner som har sett filmen sier at den er veldig bra, likevel tror jeg ikke filmen er noe for meg fordi den etter det jeg har skjønt er en action/eventyr-komedie. Action og komedie er nemlig de sjangrene jeg liker dårligst, nest etter sciense fiction.

Den viktigste årsaken til at jeg ikke skal se noen av Pirates filmene er at jeg tror jeg ville angret hvis jeg hadde sett den. Det er nemlig sånn at slike typiske filmer ofte kjeder meg en del. Mange detaljer i denne typen filmer som andre elsker, interesserer meg ikke så veldig. Jeg tror filmen har alt for stor grad av fansy og stilige scener og kommentarer til at det er min type film. Min erfaring er at filmer med mindre effekter og dypere historie engasjerer meg mer.

Orlando Bloom, en av stjernene i filmen er visst en skikkelig kjekkas. Slike kjekkaser skremmer meg vekk fra filmer. Å høre på jenter som snakker om kjekke skuespillere syns jeg er på grensen til motbydelig. Nå vet jeg at svært mange jenter gjør nettopp det, så jeg bør kanskje passe meg litt. For å nyansere bildet litt er det jo av stor betydning hvor mye og hvordan man snakker om kjekke skuespillere. Det som er poenget i denne artikkelen er vel bare at kjekke skuespillere ikke er et pluss når jeg skal velge film.

At dette innlegget er ganske uviktig er det ingen tvil om, men jeg hadde så lyst til å ha det med på bloggen. Dersom noen av mine kjære lesere ble svært provosert er det bare å uttrykke det gjennom skrive noen linjer. Dersom noen går helt av skaftet av sinne kan jeg nåes på: 98416375. Eller på mail Oyvindbv@hotmail.com. Jeg kan også nåes med vanlige brev for de som vil komme med drapstrusler: Øyvind Bye Vassli, Lie Jørgensensv. 16 – 3684 Notodden.

Ein skal ikkje sova bort sumarnatta. Jens juger!

6 kommentarer:

Unknown sa...

God dag Øyvind. Eg kommenterer eigentleg fordi eg tykkjer at eg burde gjere det fordi du gjorde det med meg, noko eg er særs takknemleg for. Over til dette med film og prinsipp. Eg må innrømme at eg óg har ein tendens til å unngå saker og ting som er veldig "in". Lat meg nemne Facebook som eit eksempel. For tida er det staden ein skal vere. Dette gjer at eg ikkje på nokon måte ønskjer å vere der. Eg synest på mange måtar at det er kulare å la vere.
Slik som dette kan det vere med så mangt. Ein kan for eksempel unngå Pirates-filmane. Kva dette skal omhandle, er eit val som kvar enkelt må ta. Dette gjer at eg i utgangspunktet er einig med deg i mykje av det du seier, men eg er på ingen måte samd i det du vel å fokusere på. Eg må innrømme at eg er Pirates-fan, at kjekke skodespelarar ikkje skremmer meg vekk (no seier eg ikkje at dei tiltrekkjer meg heller!!!), at action og komedie er sjangrar eg tykkjer er kjekke og at eg har sansen for gode, fancy scener. Dette gjer at eg ikkje kan seie meg eining i dine slutningar, men eg blir heller ikkje sint eller noko altså!! Ja, det var vel eigentleg noko slikt eg ville seie. Eg merkar at eg miste tråden litt, men hovudpoenget var likevel det at eg følte tida var inne for å gje tilbake ein kommentar. Jess. Der var det gjort. Flott side, og interessante artiklar forresten!

mari sa...

Hallo og go søndag. Ej lika norske filma. Kvalitet.
No ska ej på jobb.

Joakim sa...

heisan, hehe. forstår poengene dine øyvind! jeg synes personlig disse filmene er bra, men det er min mening. Det at jenter snakker så høyt om kjekke skuespillere er veldig vanlig, og det bare bekrefter at jenter er mer opptatt av slike ting i forhold til gutter. Nå er det sikkert noen jenter som er uenig, det får de bare være. hehe, kanskje det er litt ironi ute å går????

Stine Erica sa...

gode landsmenn! eg synes nok ein gong at det er viktig å poengtere at mange jenter ikkje har som hobby å diskutere kjekke skodespelarar. Ikkje gløym den store prosenten av unntak. Det er jo også ein god prosent gutar som stort sett pratar om jenter, og gjerne dei på film. he he. må berre ha med hi sida for balansens skuld..:D

Øyvind Bye sa...

Kjære Stine. Dette står i innlegget mitt:
Nå vet jeg at svært mange jenter gjør nettopp det, så jeg bør kanskje passe meg litt.

Det står ikke: Nå vet jeg at alle jenter gjør nettop det, men det står svært mange.

Jeg insinuerer ikke at dette er et Ørsta fenomen, langt mindre et Høydalsvik fenomen.

Unknown sa...

Kjære Øyvind.
Eg må seie meg både enig og uenig i dine ord her. Enig i at "typiske filmar" ofte kan vere keisame, i å med at dei spelar på same oppbygnadsstruktur og klissete klisje-greier. Uansett,eg har ikkje sett nr.3 endå, men eg synest det er feil av deg å plassere den i bås på grunn av sjangeren den tilhøyrer og på grunn av ein "kjekkas" som eigentleg ikkje er så grenselaus deilig som du framstiller.... Dyktige filmprodusentar har dessuten det med å forvandle gråstein til gull, og eg har trua på at ei historie som i utgangspunktet er dårleg kan få eit særs godt resultat med rett framgongsmåte, noko eg er overbevist om at Pirates of the Caribbean har. Vi må ikkje kjemme alt under same kam, og det at filmane er populære tyder berre på at dei treff ei rekke forskjellige menneske i samfunnet, ikkje berre ei bestemt gruppe. Dette er vel også ein god grunn til å gi filmane ein sjanse. Populær eller ei, ein god film er ein god film, kva popularitet den har er vel nokså uvesentleg.
Øyvind, eg synest du bør gi filmane ein sjanse!:)
Syns du eg er uenig nok??