lørdag 23. juni 2007

Et makkverk av en klimamelding???


Klimameldingen kom i dag(fredag). ”Et makkverk”, sier Bellona-Hauge. Han mener det er den verste stortingsmeldingen han har sett når det gjelder konkrete mål og tiltak. Leder i Norges naturvernforbund er skuffet over mangelen på konkrete tiltak. Kristin Halvorsen på sin side er fornøyd med meldingen og hevder at SV har fått gjennomslag på mange punkt. Blant annet har man satset stort på kollektiv transport.

Jeg syns dette ligner mistenkelig på da Krf satt i regjering med Høyre og ble overkjørt der. Høyre var størst i regjeringen den gang, og AP er størst nå. Akkurat slik SV gjør det nå, nektet Krf for at de ble overkjørt og prøvde febrilsk å peke på de spede tiltakene de fikk gjennom. Når f.eks Bellona, Norges naturvernforbund, Venstre og Krf er svært kritiske til miljømeldingen må det ringe en bjelle. SV er jo et miljøparti egentlig, men nå har de kjørt seg fast i en gjørme de skal jobbe hardt for å grave seg opp fra.

Kjernen i kritikken regjeringen har fått fra diverse partier og organisasjoner ligger i for få konkrete tiltak. Det er litt artig å høre hvordan kritkken blir forsvart med at man fortsatt har en lang vei å gå, men at man har fått en god start. Med dette mener man sikkert at man har fått tallfestet hvor mye utslippene skal kuttes og gjennomført enkelte tiltak. Det er visst historisk med en slik klimamelding. Det gåes inn for at man skal ta 2/3 av kuttene her hjemme i Norge. Men man skal binde CO2 i skog, noe mange er svært kritisk til. Men nok en gang må jeg si det: Jeg er lei av ord. Hvorfor skal man vente med de store tiltakene, hvorfor gjennomfører vi ikke alle tiltakene først som sist. Det er greit nok at man skal kutte så og så mye, men er AP og co villige til å gjøre det som skal til, det gjenstår å se. Jeg har ikke fått satt meg inn i meldingen fordi den er på nesten 200 sider så egentlig skal jeg vel ikke uttale meg, men miljøbevegelsens uttalelser sier sitt.. Døm selv.

2 kommentarer:

Lindabk sa...

ja lang vei igjen å gå.
Mange trenger katastrofer for å forstå hvor dypt problemer ligger. Denne gangen er det ikke tid til å vente på en katastrofe før vi endrer livsstil. Hender det en katastrofe, er det allerede for sent.

Joakim sa...

ja det er mye å lese for å sette seg inn i en slik sak, men det er ingen tvil om at stoltenberg og co ikke har så mye å juble hurra for. Dette er bare ord, ikke handling mener jeg. SV må følge AP uansett, det er feigt. SV bør være flaue. Like flaue som AP når de mener "alle skal med", og åpner for genteknologi! dette er helt på trynet