tirsdag 17. mars 2009

det er nå det gjelder..

Regjeringen har lenge ønsket å få has på kontantstøtten. Selv om støtten lønner seg økonomisk, siden den utgjør under en tredjedel av det det koster å ha et barn i barnehagen. Nå sier de at de vil gå inn for å fjerne den for godt dersom de får regjeringsmakt. Dette selv om brukerne av kontantstøtten er svært fornøyde. Regjeringspartiene vil bestemme hvordan vi skal oppdra våre barn, og dersom vi ikke har råd til å være hjemme, vil de tvinge oss til å ha de i barnehagen.

Jeg har alltid vært av den mening at hvis man får barn bør man prioritere de høyt. Og det er det mange som gjør. Men i kontantstøttealder, når barnet mitt er 1-3 år, ønsker jeg å se det mer enn det jeg vil dersom det går i barnehage 5 dager i uken. Da vil jeg kun tilbringe noen timer hver ettermiddag/kveld sammen med det. Noen dager er man jo opptatt, så kontakten barn-forelder blir da svært liten. Nå har ikke jeg barn, men jeg føler likevel kontantstøttesaken angår meg sterkt. For det handler ikke først og fremst om pengene, men om det faktum at staten hever seg over meg, og sier at de vet best. De velger for meg, og det er ikke greit!

En annen ting er at barnehagen kan være en katastrofe i enkelte tilfeller. Hvilken garanti har vi for at barnehagen vil ta seg av barna våre på en god måte? Hvilken garanti har vi for at de ikke vil innprente i barna våre noen verdier, vi absolutt ikke stiller oss bak. Hvilken garanti har vi for at de ansatte i barnehagen i det hele tatt bryr seg om barna? Tør du overlate barna dine til barnehage fra de er 1 år gamle til de begynner på skolen?

Det er vår valgfrihet det handler om, og vi får velge hvem som skal bestemme over den.
Ved høstens stortingsvalg vil det avgjøres om støtten blir avviklet eller utvidet, venstresiden vil drepe den, KrF garanterer at de vil øke den!

7 kommentarer:

Sondre Olsen sa...

VELDIG bra innlegg:)

Anonym sa...

Ja til å ta me seg kaffi'n i sandkassa...

Magnhild sa...

Kontantstøtten er vel og bra, men du skriver som om du vil avskaffe barnehagen. Er det tilfelle? Eg synes i alle fall begge deler er flotte ordninger som samfunnet trenger.

Øyvind Bye sa...

jeg vil på ingen måte avskaffe barnehage. Og jeg er helt enig med i at begge deler er ordninger som samfunnet trenger.

Kanskje jeg uttrykte meg uklart, men poenget mitt er at dersom man fjerner kontantstøtten, er barnehage det eneste alternativet for mange, og det kan i enkelte tilfeller være en katastrofe. Poenget mitt er ikke at det er det i mange eller alle tilfeller, men at det kan være det i noen tilfeller. Vi ser jo i dag at den faglige tyngden i norske barnehager har blitt sterkt svekket, i takt med økningen i antall barnehageplasser, og vi hørte i fjor om barnehager som falt sammen, midlertidige bygninger som ikke holdt mål.

hvis du skjønner?

Øyvind Bye sa...

etter korreksjon fra min mor, må jeg beklage det jeg skrev om barnehageansattes kaffepauser, da dette nok ikke stemmer med virkeligheten. Jeg synes barnehager er veldig bra, men mener vi bør ha realistiske alternativer.

Magnhild sa...

Ja, til kontantstøtte. SÅ er det sagt.

Eg skjønte også at du ikkje ville avskaffe barnehagene, men du svartmalte situasjonen veldig.

Når det gjelder barnehagene i Norge er det et stort problem at de som er utdannet førskolelærere ikke har enerett på stillingene som pedagogiske ledere i barnehager, men pga en dispansasjonsordning så kan ufaglærte få fast stilling som pedagogisk leder etter 3 år i stillingen. Dette er hårreisende, og skal man gjøre noe med kvaliteten i barnehagene, så må man sørge for at det utdannes nok førskolelærere og sørge for at de har enerett på stillingene som pedagogiske ledere.
Om det ikke er pedagogisk utdannet personale i en barnehage så får jo ikke barna det tilbudet de har krav på, og barnehagen blir en rein oppbevaringsplass i motsetning til et fullverdig pedagogisk tilbud.

Øyvind Bye sa...

det visste jeg ikke. Meget hårreisende ja.

flere førskolelærer ja, det må vi ha!