lørdag 7. mars 2009

Martin Luther

Jeg skal ta eksamen i Martin Luthers teologi rett etter påske. Motivasjonen min for å ta faget var at Martin Luther er en svært viktig person, spesielt i forhold til statskirken. F.eks hos paneldiskusjonene, og de andre diskusjonenen vi har hjemme hos presten kommer Luther ofte opp, og flere ganger fikk jeg høre: "ja, du må lese noe av Luther Øyvind, det er veldig bra saker", eller lignende utsagn. Allerede en av de første gangene jeg ble anbefalt å lese Luther tenkte jeg: "Det må jeg gjøre." Men jeg har altså ikke gjort det før nå, da jeg har meldt meg opp til eksamen. Grunnen er enkel: Jeg trodde det var kjedelig. I dag avslører jeg min dom på bloggen: Luther er absolutt ikke kjedelig i det hele tatt! Har lest: "Til den kristne adel", og "Traktat om den kristne frihet", så langt. Veldig spennende, radikalt og faktisk til tider litt morsomt. Luther skriver faktisk så bra, at jeg undrer meg på hvorfor det han har skrevet ikke blir solgt i pocket bøker rundt om i kristne sammenhenger.

5 kommentarer:

Elisabeth N. Sævik sa...

Herlig ;)

Jeg hadde lett kjøpt Luther-pocket!!

hlewagastiR sa...

Har du lest utdrag eller hele verkene?

Øyvind Bye sa...

jeg har lest starten av "til den kristne adel",og hele "traktat om den kristne frihet." Skal lese 3 eller fire stykker til.

Anonym sa...

er ikke katekismen i pocket? Hører de hadde ei bra uke på Notodden! det var kjekt. Hadde vært kanon med en oppløftende samtale før outreach 16. mars. Det er åpent møte her i Skien i morga klokka 19: "Noe Mer" Eg kjem, kjem du?

Øyvind Bye sa...

mulig, men jeg har ikke sett den i pocket..

Fint med åpent møte, frister, men tviler vel litt på om jeg tar turen, vi snakkes i Mai uansett!
Jeg og Sigrun skal til San Marino.:P