tirsdag 31. mars 2009

stakkars, stinkende gjødselsekk.

Å studere Luther er faktisk utrolig spennende! Jeg har lenge gledet meg til jeg kunne studere emner og personer etter eget valg, og nå, med 43 timer Luther studie bak meg(ja, jeg fører statistikk) er jeg overbegeistret. Så utrolig spennende å lese om Luther og ikke minst å lese hans verker. Anbefales på det sterkeste.



Sjekk for eksempel ut hva Luther sa i 1522: ”Jeg ber om at folk lar navnet mitt ligge og ikke kaller seg lutherske, men kristne. Hva er Luther? Læren er da ikke min! Jeg er heller ikke korsfestet for noen. Paulus ville ikke vite av at de kristne skulle kalle seg paulinske eller petrinske; de skulle kalle seg kristne. Hvordan skulle vel jeg – stakkars, stinkende gjødselsekk- komme dit hen at man skulle kalle Kristi barn opp etter mitt usalige navn?”

Luthers verker er full av slike klare og til tider artige uttallelser, kjempe spennende!

Kom tilbake fra Levanger natt til mandag. Herlig å kjøre. Og når bilen vår bruker nesten nede i 0,5 på mila og diesel prisen her ned mot 9kr før rabatt, er det ikke mye å klage over. Bønnesenteret i Levanger anbefales. Det arrangeres jevnlig konferanser der oppe, og man kan komme dit ellers også, bare for å være i bønn.

På veien hjem fra Levanger kom vi til å snakke om hva som var best for miljøet, å kjøre bil til Levanger eller ta fly. Etter å ha sett meg litt rundt, er jeg ikke helt sikker, men det jeg har funnet ut er at fly og bil i Norge står for ca like mye utslipp. Det gir oss ikke svaret på hva som er mest miljøvennlig av å fly og kjøre bil, men jeg har flere steder lest at forskere mener at utslipp fra fly er mye mer kanskje 2-4 ganger mer skadelige enn utslipp fra bil, fordi det slippes ut så høyt oppe. sjekk f.eks ut denne artikkelen. Eller denne om utslipp fra fly.

Uansett vil tog være det beste, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke politikerne innvilger alle de pengene de trenger for å bygge høyhastighetsbane så det svinger av det. Hva ville vært mer genialt enn det. Tenk å reise fra Oslo til Bergen, Stavanger, Trondheim, på 2 timer, og attpåtil mye mer miljøvennlig. Norge må tørre å satse. Samme om det koster noen hunder mrd, om det så skulle koste hele oljefondet, hva har vi å tape. Bygger vi en høyhastighetsbane har vi den en god stund tror jeg. Tenk langsiktig!

3 kommentarer:

Marit Bye Vassli sa...

Er så enig at jeg ikke kan få sagt det! Skjønner ikke at de i det hele tatt er noe å diskutere: Gjennomfør det!

Torbjørn sa...

Så du hygger deg med lave bensinpriser.. for et krf-hjerte! Men du, det må da være hevet over enhver tvil at fly (ett flysete) slipper ut mer enn bil. Jeg har hørt at ett flysete (dvs. hver person ombord i et fly alene) tur-retur Oslo - Ny York slipper ut like mye klimagasser som tre års gjennomsnittlig bruk av bil. Det er ganske mye..!

Øyvind Bye sa...

ja, jetg har også hørt slike tall Torbjørn, men sliter å finne gode kilder for de. Også har du jo tilbakelagt en temmelig heftig distanse da, Oslo New York! Men ja, det er hevet over en hver tvil at Fly er verre..

Hygger meg ikke over lave bensinpriser, men over lave dieselpriser. Billig var det hvert fall.