onsdag 11. mars 2009

Hva har jeg og den norske stat til felles?

Ikke abort syn, synet på kontantstøtten, synet på ekteskapet, synet på valgfrihet for familier, synet på miljø eller synet på friskoler, men, vi taper penger på finanskrisen. Mine 6000kr, ble til 4000, altså et tap på 2000(har ikke tapt pengene før jeg tar de ut, men kaller det tap), mens staten har tapt 800milliarder. En svimlende sum i forhold til mine 2000, men hva om vi deler 800 mrd på alle nordmenn? 800mrd delt på 4,5 millioner, hvor mye ville det blitt? Jeg vet ikke, men det er litt artig da, 800 mrd, ufattelig mye penger.. Mange blir sinte, og frustrerte, jeg koser meg litt, og tenker at vi får det sikkert ikke ille av den grunn..

Forøvrig tror jeg det vil være lurt å spare litt i aksjefond i tiden fremover, etter et slikt voldsomt fall må det være muligheter for litt vekst, men selvfølgelig, spar jevnt og ikke invester penger du ikke har råd til å tape.

rock on!

5 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Hva hadde du i matte? 200.000, Øyvind!

Øyvind Bye sa...

klar over det, men hva er 200 000 i den store sammenheng? Det er så klart mye penger, men fordelt på mange år blir det ikke så mye, det jeg tror vil avgjøre vår fremtid er om vi klarer å lage en bærekraftig økonomi som ikke er basert på oljen, det var et tidsspørsmål før noe slikt skjedde.

Hvorvidt det var/er lurt å spare på oljefondet eller ikke, får andre smartinger ta seg av..

Torbjørn sa...

Ja, eller nærmere bestemt 177 777kr. Kult med sparetips fra en som har tapt masse penger på sparing..det gir troverdighet..! Haha:p

Øyvind Bye sa...

vil presisere at jeg ikke har tapt pengene før jeg tar de ut, de kommer mye mulig til å stige igjen...

Anonym sa...

veldig interessant, takk