fredag 18. juli 2008

dikt anno 2005

Spesialisering og standard
Jeg har drømmer og håp.
Men store drømmer er fjerne, liksom ikke egentlig der.
Hvorfor går ting som jeg ikke vil?
Stemmer ikke!
Alt er så umulig, jeg er så liten, i denne verden full av problemer og lumske farer.
Biler som brått og brutalt bremser over alt.
Kaos
usanselig begjær!
Hvorfor?
Litt nåde, kjære gresskar?
Vær så grei.
Hvis jeg hadde hatt alle svarene, hva ville livet da vert? Kan jeg noen gang bli rolig?
Verden er jo så nådeløs, verden er en
Platåsko.
Jeg må ikke bli grusom, det er det verste som kan skje.
Jeg har jo nok poeng, det er ikke det som er problemet.
verdier
prinsipper
fokus
normer
Og ritualer. Tja, ikke lett å forstå seg på.
Mørke dunkle skyer, rosa sæwwer og grønne skirsebær.
Spør meg om de rare dyrene, de harde og grusomme,
Bløte.
Så skal jeg pøse ut av min erfaring, virkelig sette deg og alt du trodde var ditt på plass. Jeg skulle ha vist deg hvor datahøytalerne står.
Hvor lanternene flyter rundt på måfå.
Forstå det!
Du kan ikke bare sprute, og sitte der å måpe ut
i løse lufta.

Øyvind Bye Vassli 14.10.05



8 kommentarer:

Anonym sa...

da capo!

Unknown sa...

Glimrande!
I love it!

Øyvind Bye sa...

takk

Anonym sa...

Dette diktet kan vera byrjinga på noko stort, det har jo allereie vore framførd for hundrevis av menneske. Og interpretørane har allereie teke hand om de offentleg. Eit liv som poet hadde vel ikkje vore å forkasta?

Øyvind Bye sa...

dikt er alltid gøy Andreas.. lever ikke alle sånne som oss som poeter da? jeg vil for all del ikke bli professjonell, men når inspirasjonen kommer kommer diktene.

Rahim Nicolay Ali sa...

Du er jo kjempe flink! Kan jeg bestille dikt fra deg, for så å framføre det til jentene og late som det er mine egne? Jeg kan gjerne betale for de. Hehe:-)

Øyvind Bye sa...

hehe Rahim. en sjarmør som deg trenger ikke hjelp, bare visdom..

jeg skriver kun til eget bruk desverre. som sagt ikke professjonelt.

Øyvind Bye sa...

hehe Rahim. en sjarmør som deg trenger ikke hjelp, bare visdom..

jeg skriver kun til eget bruk desverre. som sagt ikke professjonelt.