onsdag 20. februar 2008

Apropos til våre holdninger om innvandrere og flyktninger

Det er ingen grunn til å hjelpe disse menneskene!

Disse skitne, uvitende menneskene setter altfor mange barn til verden.

De vil ikke arbeide, de har ingen disiplin.

De misbruker alle muligheter de får.

Hver gang de får mye penger mellom hendene, går mesteparten til drikk og uvettig sløsing.

All den hjelp vi gir dem, er resultatløs, og bare en oppfordring til dovenskap, og nok en anledning til å skaffe seg enda flere barn.


Dette ble skrevet av en engelskmann - om nordmenn. På 1800-tallet.
(fra samfunnslære for VK 1 i videregående skole).

Selv om bloggen min i det siste ikke har handlet så mye om politikk, så betyr ikke det at jeg har mistet interessen. Jeg følger fortsatt med. Spesielt to tv-debatter jeg har fått med meg i det siste har provosert meg sterkt. Den ene var en frp-politiker og Erik Solheim som diskuterte global oppvarming og hvordan vi skal forholde oss til spørsmålet. Frp hevder, klokt nok, at vi bør ha en åpen og sunn debatt rundt saken og ikke bare lene oss på Fns klimapanels konklusjoner, da det finnes mange forskere som mener noe helt annet. Erik Solheim presterte å si at Frps syn er like dumt som å hevde at jorda er flat. Eller så sa han det om å ikke tro på Fns klimaråd. Uansett, poenget er at Solheim fremstiller saken som om Frp er helt på jordet og at Fns klimapanel vet sannheten. (noe jeg sterkt betviler). Jeg mener ikke at den globale oppvarmingen ikke har noe å gjøre med våre utslipp, det jeg mener er at jeg er enig med Frp i at vi må ha en sunn debatt om denne saken. Jeg føler de norske politikerne har blitt litt som pappegøyer: "Fns klimapanel, Fns klimapanel, Fns klimapanel", er alt jeg hører. Selv om Fns klimapanel er flinke folk, tror jeg "klimabildet" er mye mer nyansert enn det vi får inntrykk av. Grunnen til dette tror jeg rett og slett er ta det er penger og politikk inne i bildet.


Frp: "ikke alltid så dumme," mener Øyvind Vassli

Så langt jeg forstår verden og politikk så er Frps innvandringspolitikk, ikke deres klimapolitikk, like dum som å hevde at jorda er flat. Å sette nordmenn først og mene at nordmenn skal ha det perfekt før vi kan tillate å ta folk inn i landet mitt er så langt jeg kan skjønne ren og skjær egoisme. Og når Frp plapprer i vei om å hjelpe de der de er, at de overtar det norske samfunnet og at vi skal merke de som sauer osv. så blir jeg litt trist. Har noen stilt seg spørsmålet: når Frp vil hjelpe innvandrerne der de er, men samtidig ikke gi noe i bistand, hvordan er det de vil gjøre dette?

Den siste saken jeg har gitt spesiell interesse i det siste, er barnehagedebatten. Ap vil nå innføre obligatorisk barnehage for femåringer. Dette er noe av det skumleste jeg har hørt på lenge. For det første så gjør ikke den offentlige skole noen direkte god jobb i dag, så hvorfor skal vi la det offentlige ta kontroll over barna våre enda et år? For det andre så lurer jeg på hvor valgfriheten er. Såvidt jeg vet vil AP fjerne kontantstøtten. Dermed innfører de i praksis "obligatorisk barnhage" for barn i 1-3 års alderen med foreldre som ikke har råd til å være hjemme. Jeg tror i ytterste konsekvens at AP vil innføre obligatorisk barnehage for barn hele livet og til slutt har staten fullstendig kontroll over ungene våre. Og når de i tillegg vil legge ned privatskoler(ekstremskoler), som Framnes Kvgs(som jeg gikk på) begynner vi skummelt å nærme oss kommunisme.

Vel, vel, det var bare noen tanker om politikk. Håper noen ble provosert, inspirert, skremt eller glad av å lese.

3 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Ap trenger skolen og barnehagene for å skape lydige borgere i Aps bilde. Folk gjennomskuer det ikke, og bryr seg kanskje ikke heller? Og det har fungert med deg på ett felt iallfall - du er utrolig politisk korrekt om innvandrere. Jeg mener FrP har en del fornuftig å si om innvandring - men det blir hyklersk å snakke om å "hjelpe der de er" når de samtidig vil kutte i bistand. Når skal du gå gjennom Høyres program?

Øyvind Bye sa...

takk for god kommentar igjen Tore. kanskje jeg bør være litt forsiktig med hva jeg sier når jeg snakker om innvandringspolitikk. For etter å ha satt meg inn i litt klimapolitikk, så vet jeg at politisk korrekt svært ofte er det samme som helt på jordet, og jeg kan helt ærlig ikke så mye om innvandringspolitikk. Det eneste jeg mener er at Norge må være villig til å ofre for å hjelpe, uansett om det koster for våre innbyggere, og der er Frp den rake motsetning.

Vet ikke når jeg skal gå gjennom høyres program, kanskje jeg skal gjøre det nå snart. Vi må ta oss en kaffekopp når jeg kommer til Framnes, tenker meg nedover til revyen.

hlewagastiR sa...

En kaffekopp må man få til! Og politisk korrekthet er ofte (men ikke alltid) på jordet, ja!