tirsdag 26. februar 2008

Hva mener partiene egentlig, Høyre del 1.


"Høyre vil at Norge skal forbli et av verdens beste land å bo i."

Er Norge virkelig et av verdens beste land å bo i? Eller er vi bare et av verdens rikeste land?


"Utenfor EU har Norge liten innflytelse over utviklingen i vår region. For å sikre norsk innflytelse på den europeiske utviklingen og for å sikre gode betingelser for norske arbeidsplasser må Norge bli medlem av EU så raskt som mulig."

I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til EU, uten at jeg har de store kunnskapene om organisasjonen. Hva mener du?

"For Høyre er det et mål at institusjonene og organisasjonene blir mer organisatorisk og økonomisk uavhengige."

Ja det tror jeg også er kjempe viktig. F.eks gir det null mening at staten betaler for kirken. Med visse unntak, mener jeg at organisasjoner bør klare seg mest mulig selv.

"Staten er landets desidert største bedriftseier. For Høyre er det et mål å øke det private ansvaret og det private eierskapet. Ved å redusere det statlige eierskapet vil Høyre sikre en bedre maktspredning i samfunnet."

Dette beskriver høyres politikk godt. Mer privatisering, nei til sosialisme!

"For å bekjempe fattigdom og motvirke menneskehandelen med kvinner og barn vil Høyre arbeide for å styrke kvinners demokratiske, økonomiske og sosiale stilling."

Slike avsnitt i partiprogram lurer jeg alltid på om har noe mening, eller om det bare står der. Det er jo så generelt at man nesten sovner av å lese det.

"Norsk medlemskap i EU vil gi ny kraft til norsk miljøpolitikk."

Vet ikke om alle vil si seg enig i det.

"I en verden hvor landene konkurrerer om kvalifisert arbeidskraft er det viktig at skattenivået på arbeidsinntekt i Norge er mer i tråd med nivået internasjonalt. Norske skatter og avgifter ligger over nivået i sammenlignbare europeiske land. Høyre vil derfor fortsette å senke det samlede skatte- og avgiftstrykket og innrette skatter og avgifter slik at Norge blir mer konkurransedyktig for etablering og utvikling av næringsvirksomhet og arbeidsplasser."

tror ikke jeg er helt enig i begrunnelsen for å senke skattene. Vi bør heller se på hva som er et riktig skattenivå enn å sette Norges evne til å utkonkurrere andre land som en høy verdi. Bør ikke målet for norsk politikk være å skape en bedre verden først og fremst, ikke bare et bedre Norge?

"Det skal lønne seg å jobbe. Ingen skal betale mer enn halvparten av sist tjente krone i skatt."

ja, dette er jeg enig i.

"Stor avstand mellom avgiftsnivået på alkohol i Norge og våre nærmeste naboland fører til handelslekkasje og tap av inntekter og arbeidsplasser. Høye avgifter fører også til større illegal omsetning av alkohol. For å begrense handelslekkasje og kriminalitet vil Høyre redusere alkoholavgiftene."

En av grunnene til at mitt parti er Krf og ikke Høyre. Når økonomi og arbeidsplasser blir det aller viktigste, og man ikke ser de enormt store gevinstene av å ha høye avgifter på alkohol syns jeg verdisystemet er feil.

"Norske bilavgifter er blant de høyeste i verden. Høyre vil redusere bilavgiftene slik at det blir billigere å kjøpe tryggere og mer miljøvennlige biler. Høyre vil også gå imot innføring av såkalte rushtidsavgifter på bilkjøring. Rushtidsavgift er usosialt og urettferdig, og rammer arbeidstagere som ikke har mulighet til å velge sin arbeidstid og familier som må bruke bil for å levere barn i barnehage og skole."Helt enig! Også kan man istedet øke avgiften f.eks på bensin. Hvis man tar dagens lønnsnivå i betraktning har det aldri vært billigere bensin i Norge. Også betaler jo folk gladelig 15 kr. for en halvliter vann, så hvorfor ikke for bensin?

"Ved etablering eller refinansiering av lån betaler låntagere et tinglysningsgebyr til staten. Høyre vil redusere tinglysningsgebyret. Det vil gjøre det enklere å bytte långiver, og øker konkurransen mellom bankene til fordel for låntagerne."

Høres veldig smart ut, men jeg har ikke nok kunnskaper om saken til å ta standpunkt.

Veldig gøy å lese partiprogram igjen. For eventult nye lesere hadde jeg i sommer gjennomgang av bl.a. krf, sv, og frp sine program...

3 kommentarer:

Rahim Nicolay Ali sa...

Høyre sitt program er jo faktisk dårligere enn det jeg trodde. Billigere alkohol og bensin - sykt populistisk! Det med handelekkasje og alkohol er HELT tragisk standpunkt - jeg trodde Høyre var mer fornuftig enn som så. Du vet at Sverige - det landet både Frp og H skryter sånn av - har høyere handelslekkasje på alkohol enn Norge? Høyre skuffer.

Jeg og du får ta en alvorsprat på klima en gang. Kan ikke du komme deg på vårkonferansen til KrFU? Den skal jeg på, den er i Hemsedal.

Jeg sender deg et konfidensielt notat på rushtidsavgift forresten. Jobbet med det her i Bergen. Snakkes!

Be blessed!

Øyvind Bye sa...

visste ikke at Sverige har høyere handelslekkasje på alkohol. meget intressant. hvor finner jeg tall på det? Vil sannsynligvis benektes fra flere hold.

Jeg skal på årsmøte i Telemark krfu på lørdag, så mulig jeg kan komme meg på vårkonferanse, hvis de har råd til å ha meg med da. Hemsedal er jo kjempe greier. Alvorsprat om klima tar jeg gjerne. Har du forresten lest artikkelen som jeg gav til Elisabeth J.?

Takk for konfedensielt notat!

Gud velsigne deg også!

hlewagastiR sa...

Om alkohol:

Sverige har handelslekkasje, må senke avgiftene, større lekkasje til Sverige igjen. Vi må harmonisere avgiftene til en viss grad. Men jeg er mer for å begrense skjenketider, der er jeg mer enig med dere og mindre med Høyre.

Ellers har de fleste partier i Norge et utgangspunkt i en så stor og sterk offentlig sektor at det er helt forferdelig og urealistisk i lengden. Nå synker forresten oljeproduksjonen drastisk, sies det. Det er de høye prisene som kamuflerer det, så om ikke så altfor mange år må det kuttes kraftig i offentlig sektor. Husk at oljefondet langt fra dekker pensjonsforpliktelsene - som LO prøver å gjøre enda dyrere.

Jeg tror Høyre vil gjøre det sterkere i tider der det er mindre oljepenger å dele ut. Da blir det nok tøffere for partier (og politikere) som bare er opptatt av å dele ut og leve av (gjennom smisking overfor velgere og tyveri fra fremtidige generasjoner) penger de selv ikke har skapt.

Cluet i fremtiden blir intelligente tanker om hvordan man kan få verdiskaping i dette landet, men debatten kommer ikke før vi blir nødt - etter at oljen er borte.