Skulle i utgangspunktet ikke skrive kun om skolepolitikk her, men det var så mye jeg haddde å si om Høyres skolepolitikk og generelle synspunkter på saken, at det ble en egen post.
"Utdannelsesreformen Kunnskapsløftet skal bidra til å heve kvaliteten og kunnskapsnivået i skolen. Mer ansvar og frihet gis til den enkelte skole, lærer og elev."
Hva kunnskapsløftet gikk ut på, og hvilke resultater man har sett vet jeg ikke så mye om, men politikere som skal "revolusjonere" og "reformere" skolen er akkurat det vi trenger. Bare på en helt annen måte enn det kunnskapsløftet gjorde. Etter min mening, er mye av det som skjer i norsk skole av svært lav kvalitet. Riktignok vil jeg ikke syte, men jeg orker nesten ikke tenke på potensialet som fins med den økonomiske friheten vi har i Norge.
"Selv om det har vært en stor vekst i ressurstilgangen, er ikke det alene tilstrekkelig til å sikre kvaliteten i skolen. Altfor mange elever går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Altfor mange elever slutter før de har fullført videregående skole. Norske elever oppnår bare middels resultater i internasjonale tester, og gjør det særlig dårlig i realfagene."
Her bekrefter høyres program det jeg nettop påpekte, nemlig at norsk skole har et enormt potensiale. Likevel tror jeg ikke det fins noen som har svaret på hvordan vi kan utnytte dette potensialet. Grunnen til det tror jeg er at "skoleproblemet", er like mye et "samfunnsproblem". Når ikke familiene klarer å oppdra barna sine, så kan vi ikke forvente at skolen skal klare det heller. De aller fleste lærere er jo foreldre selv. Ingen bør klage på skolen før de har bevist at de kan oppdra sine egne barn.
Riktig nok har jeg en god del meninger om hvordan man kunne gjort norsk skole bedre:
1. Mindre obligatoriske fag både i ungdomsskole og videregående skole. Tenker f.eks på fjerning av obligatorisk 2. fremmedspråk(tysk, fransk, spansk) i ungdomskolen og fjerning av obligatorisk matte på videregående.
2. Mye mer disiplin i skolen. Disiplin med kjærlighet.
3. Bedre lærere. Eksempel på tiltak kan være:
-Bedre oppfølging av nye lærere.
-Strengere krav til pedagogiske ferdigheter.
-Mye strengere krav til å vise seg egnet til å jobbe med klassemiljø, mot mobbing osv. På min skole ble mobbing oversett når det ble tatt opp.
4.Elevenes valg 1 gang i uken:
Mer frihet til å lære om ting man er intressert i. Eks: Utplassering på arbeidsplasser 1 gang i uken, mer satsing på studentbedrifter o.l., folk som er glade i å skrive kan få muligheten til å skrive og gi ut avis. osv.. mye mere frihet her, f.eks 4 timer ekstra avsatt til utvikling av den enkeltes ferdigheter.
5. Et skriftspråk i Norge. Ikke kaste bort tid og tolmodighet hos elever på å lære 2 forskjellig, men nesten helt like skriftspråk.
"Skolens viktigste oppgave er å formidle kunnskap, verdier og grunnleggende ferdigheter som gjør at elevene kan mestre livet etter skolen."
En person som skal jobbe i barnehage, lage film, jobbe i teater etc. blir ikke bedre skikket til det gjennom å lære matte i 11 år. F.eks 7 hadde vel vært mer enn nok?
"Høyre vil ha en skole som stimulerer elevenes evner og interesser og utvikler deres talenter. Derfor må arbeidet med å tilpasse undervisningsopplegget til hver enkelt elev fortsette. Høyre er positiv til forsøk med nye pedagogiske metoder i skolen, men understreker at elevene selv må få være med og forme sin egen undervisningshverdag."
veldig enig. Men det ser vi ikke i norsk skole og høyres inngrep som gikk i motsatt retning. Med f.eks obligatorisk 2. fremmedspråk i ungdomsskolen.
"Av hensyn til kunnskapsformidlingen vil Høyre øke timetallet på barnetrinnet. Timene skal primært brukes til å styrke basisfagene norsk, matematikk og engelsk. Elevene skal ha to obligatoriske fremmedspråk i grunnskolen."
Direkte dumt!!
"For å stimulere lærelyst og nysgjerrighet er det viktig å gi elevene på ungdomstrinnet muligheten til å ta fag fra videregående. Elever i videregående opplæring som er motivert for det må ha anledning til å gjøre det samme med fag fra høyere utdannelse."
Helt genialt!!
"Høyre vil gjøre den skriftlige sidemålsundervisningen i ungdomsskolen og videregående skole valgfri."
det er på tide vi får ett skriftspråk i Norge.
"elevene må sikres retten til å kunne evaluere lærerne og undervisningsmiljøet."
Selvfølgelig. Evaluering er alfa og omega for å bedre lærerkvaliteten, men det er ikke nok alene.
"For å sikre at alle elever får en god undervisning vil Høyre gjennomføre nasjonale prøver."
"Da vi hadde nasjonale prøver på videregående boikottet jeg hele greiene."
"Høyre vil ha strenge opptakskrav til lærerutdannelsen og øke kompetansekravene til førskolelærere som skal arbeide i skolen. Høyre vil sikre kompetanseløftet for lærerne og de omfattende tiltakene for etter- og videreutdannelse. Det må også legges bedre til rette for at lærere kan veksle mellom undervisning og annet arbeid. Høyre vil utvikle ordningen med individuell avlønning slik at det blir mer attraktivt å være lærer, og skolen kan sikres de beste lærekreftene."
Vet ikke om mer utdannelse vil hjelpe oss til å få bedre lærere. Tror ikke det er der problemet ligger. Individuell avlønning vet jeg ikke helt hva innebærer, men det håper jeg å finne ut av.
"Studiefinansieringen skal være romslig nok til at studentene skal kunne konsentrere seg om studiene."
Sånn at de ikke vet hvordan de skal behandle penger når de er ferdigutdannet???
torsdag 28. februar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Jeg er enig i at to obligatoriske fremmedspråk ikke er noen god idé for de teorisvake, tvert om.
Legg inn en kommentar