mandag 18. august 2008

den store myten om det norske forsvar

Det råder en oppfatning blant svært mange om at man bare kan klage litt over smerter i et kne eller lignende også slippe militæret. Eller at man bare kan gå til presten og si at man har det tøft og savner mamma, så blir man dimmitert på dagen. Dette medfører ingen sannhet. Ikke engang ved å lyve, slipper man enkelt unna. Dette har jeg sett med egne øyne her ute på Værnes. Svært mange prøver faktisk svært hardt med kraftige midler å komme seg unna her borte, men klarer det ikke. Noen blir pasifister, men da må de istedet gjennomføre siviltjeneste.
Dermed er myten avlivet. DEt er IKKE lett å slippe militæret..

Vi hadde fysiske tester i dag. Resultater for de som er interessert: 3000m: 11.21
hang ups: 4, push ups: 35, sit ups: 32.
Testene blir utført med strenge krav til utførelse.

Beste tiden på 3000 ble 10.05, så jeg har virkelig noe å strekke meg etter.

2 kommentarer:

Lindabk sa...

...men om det var barnemat, hadde du prøvd? eller liker du deg egentlig i grunn?

Og neste år? blir du i forsvaret kanskje

Øyvind Bye sa...

min innstilling er at jeg vil fullføre militæret med mindre jeg blir skadet eller får et alvorlig problem. Liker meg helt OK. Har fri hver helg, og det er jo digg. Også lærer jeg mye og får ta studiepoeng. Svært interessant tid.

blir ikke i forsvaret. Vet ikke hva jeg gjør enda. Enten studie, noe i UIO, eller noe jeg enda ikke vet om.