fredag 29. august 2008

heim til mor!

Etter tre og en halv uke med rekruttskole i forsvaret har jeg nå min første langhelg. I tillegg har jeg for første gang siden jeg begynte lov til å gå i sivile klær. Man skulle tro det er en skikkelig befrielse, men selv om det er deilig, så tenker jeg faktisk nesten ikke over det. Militæruniformen min er svært behagelig, det er alt utstyret vi må drasse rundt på som er stress.

Min første tid i forsvaret har vært utrolig interessant. Det har vært tøft, men veldig bra. Troppen vår begynner å utvikle et bedre og bedre fellesskap og jeg blir bedre og bedre kjent med flere andre soldater. Dette gjør at det er med stor entusiasme jeg ser frem mot resten av tiden i forsvaret. Det vil bli tøft, lange dager og tunge øvelser, men det vil også bli lærerrikt, godt fellesskap og minner for livet.

Nå sitter jeg godt plantet i stua vår og konstaterer at det er ubeskrivelig deilig med fri. Avslapning. Konstaterer også at Brann skal opp mot De Portiva La Couronia eller noe sånt i UEFA cupen og at det fort kan bli vel hardt. Rosenborg mot Brøndby har jeg derimot større tro på, selv om hjertet står i Brann. Ekstremt realistisk har jeg alltid ment at jeg er.

Har bestilt Vårt Land nå. Synes avisen er så knallgod at den er verdt å lese. Her foreksempel, tar de på lederplass et oppgjør med Oslopolitikernes politikk om å la human-etikere få bruke rådhuset til sine konfirmasjoner, mens kristne som i fellesskap vil be for byen ikke fikk tillatelse til dette:

Høyres frykt for religion
"Vi er enige i at det ville vært dårlig gjort å kaste human-etikernes hevdvunne arrangement ut. Men nettopp det burde være et argument for at det er rimelig å la representanter for ulike livssyn slippe til. I stedet lager man et monopol for det eneste erklærte ikke-religiøse livssyn. Det er totalt prinsippløst. Og det er respektløst overfor alle som har en religiøs tro. (...) Vil virkelig Erna Solberg og resten av Høyre stå for en slik nedvurdering av troens folk?"

Det skal altså bli en fryd å bringe VL inn til militæret og ha den liggende til alles frie disp. på kaserna vår, "Værdal".

Til sist litt oppdatert army stats:

Push ups: 699
Vask: 19
Timer bretting: 11,5
Døgn i felt: 2

Sneiks folkens!

6 kommentarer:

Andrea sa...

Vet du Øyvind, Gustav - en dude med lyst hår som var innom når du var her - sa faktisk at han så på deg at du var ny i militæret. Ikke på sveisen nei, men på holdningen, måten du gikk på og slik. Han skjønte også at Torbjørn hadde vært i militæret en stund - han var nemlig litt 'slack'.. ;) hehe..

Øyvind Bye sa...

hehe, artig.. merkelig så trøtt som jeg var.

og har sikkert litt å gjøre med at Torbjørn er for seg selv på en hytte uten befal i lange perioder.

Elisabeth N. Sævik sa...

Godt å lese at du trives i militæret! Du får ta en tur til foreldrene mine (35 min med tog) om du skulle få behov for en rolig kveld eller noe!!

Kom til å tenke på bildene på din forrige bloggpost, hadde du egentlig lov til å gå med sivile klær da? En kamerat av meg var på Værnes i fjor høst, og da han var på besøk hjemme hos oss på Skogn måtte han gå i uniform hele tiden...

God perm og lykke til videre =)

Øyvind Bye sa...

takker for invitasjon til dine foreldre.

hadde ikke lov til å gå i sivilt egentlig, men jeg tok meg friheten å skifte når jeg var inne på leiligheten til Andrea, ellers gikk jeg i uniform. I går var min første dag uten uniform.

Anonym sa...

Kan ikke se noen veldig god grunn til at kristene skal få rett til å bruke to forskjellige statligebygg (kjerka og rådhuset) mens humanetikere bare får bruke rådhuset, og det må de dele med andre, mens de kristne har kjerka helt for seg sjøl.

Øyvind Bye sa...

humanetikere får også lov til å bruke sine egne bygg.
Dessuten er arrangementet tverrkirkelig og det er jo kjempe positivt at alle eller hvert fall nesten alle de kristne i en by vil samles for å be for byen. Selv en del ikke kristne ser at det er positivt.

synes det er inkonsekvent av oslo kommune å tillate et livssyn og stenge ute et annet fra rådhuset. Forskjellsbehandling, men ikke noen stor og viktig sak!