søndag 3. august 2008

"grusombiter" fra Vg og Dagbladet

Rådyr druknet i usikret basseng
Verdens tjukkeste gifter seg
Drepte kjæresten - gikk gatelangs med hodet hennes
Ringte 113 da broren ble hjertesyk på E18 - krasjet i bilen foran
Grace (12) falt ned 14 etasjer - og overlevde!
Applegate har brystkreft
Baller og babes på Norway Cup

Valen de Vries forfølges av onanerende menn.
Der er de minste plaggene på Oslo Fashion Week
«Bundy»-stjerna har brystkreft
Idrettsprofessor Jorunn Sundgot-Borgen (47) starter gjerne dagen med rumpeøvelser.

Dette fant jeg på fem minutt bare ved å sveipe over forsidene til Norges to største aviser. Dette er både trist og alvorlig. Selvfølgelig er en god del av sakene som fokusere blir tatt opp morsomme, likevel hører de ikke hjemme på forsiden til en seriøs avis. Jeg vil rope et varsku: Aviser som fokuserer på slike saker hele tiden og ellers driver svært kritikkverdig journalistikk f.eks i kriminalsaker og saken rundt kjønnsnøytral ekteskapslov(se tidligere innlegg), kan ikke stoles på i noen saker. Når jeg leser disse avisene ser jeg det i bestefall som dårlig underholdning.

kjøper du Vg eller Dagbladet, er du enig i at vi ikke kan stole på de i noen saker?

2 kommentarer:

Elisabeth N. Sævik sa...

Elendig opplegg altså!

For det første så er det lite i de to avisene som interesserer meg, og det som er samfunnsnyheter er jeg nok ofte skeptisk til vinklingen på ja.
Av riksdekkende aviser så synes jeg Aftenposten er best og mest balansert.

Man kan spørre seg hvorfor VG og Dagbladet skriver slike uvesentlige saker. Er vel gjerne for at det selger best. Og det igjen kan bety at nordmenn er glad i "lette" nyheter, evt. krisemaksimerende (sladder). Tror jeg stopper tankerekka der...

Øyvind Bye sa...

stor frustrasjon å spore hos deg også.. hehe.. litt artig at vi driver og frustrerer oss så mye.. er god grunn til å være fortvilet over at størstedelen av det norske folk leser elendige aviser.

ikke bare er jeg skeptisk til vinklingen, den er direkte subjektiv, og ikke i nærheten av seriøs.. Enig i at aftenposten virker veldig bra.

ressonnementet ditt stemmer nok det. Ansvaret ligger hos hver enkelt, egentlig bør vi aldri kjøpe Vg eller Dagbladet.