mandag 14. april 2008

Opera en god ting å bruke penger på??????


Jeg er en stor tilhenger av at velferdsstaten, men hvorvidt opera er noe staten bør bruke milliarder av kroner på er jeg jammen ikke så sikker på.

Uansett hvor egoistisk, populistisk og dårlig politikk Frp har generelt sett, så syns jeg de er flinke til å peke på viktige enkeltsaker og være tydelige i sin politik. I en kommentar til E24(http://e24.no/kommentar/spaltister/jensen/article2362878.ece) skriver Siv jensen følgende:
"Lørdag åpner den nye operaen i Bjørvika. For å fylle salene får den 340 millioner kroner i støtte fra staten for å subsidier billettprisene 75 prosent. For de samme pengene kunne vi driftet nesten 600 nye sykehjemsplasser hvert år."

Videre skriver hun:
"Hadde vi latt de operainteresserte selv betale fullpris for billettene, og dermed kuttet driftstilskuddet, ville vi frigjort 346 millioner kroner som hvert år kunne sikret driften av nesten 600 sykehjemsplasser. Det ville vært noe å markere, og noe folk flest ville satt mer pris på enn en opera."

"Hvert år utfører barn og foreldre flere tusen dugnadstimer for å skaffe sårt tiltrengte midler til sitt idrettslag eller bygdeteater. De selger kakelodd på kjøpesenteret, selger lopper eller vedlikeholder fotballbanen. Uten deres innsats ville idrettslaget eller bygdeteateret aldri hatt råd til å eksistere. Dette står i grov kontrast til hvordan en liten eksklusiv gruppe i Oslo kan nyte godt av årlige millionsubsidier fra staten."

Det er ingen tvil om at operasaken er mye mer nyansert enn det som kommer fram her. Men jeg skjønner hvorfor Frp samler velgere på innlegg som dette. Og jeg syns de har et godt poeng. Er det rettferdig at opera, som jo kun er for en smal gruppe mennesker skal subsidieres av staten? Vi må ikke bli så politisk korrekte at vi forsvarer kultur for enhver pris. Man kan ikke gi penger til alt. Skal skole, helse, miljø, bistand og bekjemping av kriminalitet få mere penger må man kutte et sted, kanskje operaen er et godt alternativ?

Syns du det er greit at staten bruker skattepengene dine på opera?

3 kommentarer:

Torbjørn sa...

Ja det syns jeg. Kultur er en viktig del av samfunnet, og en respektfull opera er noe enhver stat bør ha råd til. At det er 75% subsidiering åpner jo nettopp for at større grupper av mennesker kan nyte operaen framfor kun de fine fruer fra Frogner.

Elisabeth N. Sævik sa...

Jeg synes at staten skal støtte kulturlivet, det trengs ettersom det i stor grad springer ut fra frivillighet samtidig som det er krever en del dyrt utstyr.
Det er ok at staten bruker penger på opera, men i den grad som det har blitt brukt her, så synes jeg det er vilt. Operaen burde blitt bygd på Vestbanen, da hadde man sluppet hele spetakkelet i Bjørvika med omgjøring av hele trafikkmaskinen etc. Men dessverre utviklet debatten om operabygningen seg til en debatt mellom øst- og vestkanten i Oslo. Merkelig

FrP er generelt i mot at det offentlige skal bevilge penger til kultur. For KrF er det en naturlig ting å gjøre ettersom man tror at mennesket består av ånd og sjel i tillegg til legemet. Men selvsagt, alt med måte! Og operaen i Bjørvika var for drøy!

Øyvind Bye sa...

jeg er uenig med dere begge.

Når man skal bruke så mange hundre millioner i året på opera, som enten du vil det eller ei, bare går til en svært smal del av den norske befolkning, så mener jeg at man burde brukt pengene på noe annet. F.eks styrking av kommuneøkonomine, skole, vei. etc.

Jeg reagerer i denne debatten på at det virker som om opera er noe vi er helt avhengige av og nesten som en menneskerettighet. Jeg mener at staten har gått for langt i denne saken.

Burde selvfølgelig ikke har vært bygd i Bjørvika heller, men det er ikke byggingen som er det værste, det er den årlige bevilgningen.

musikkskoler f.eks er jeg veldig for, og det er bra at staten bruker penger på kultur for folket, men denne typen kultur som bare er for noen få, og kun for de som bor i Oslo syns jeg var å gå for langt.