lørdag 14. juli 2007

Ensomhet

De fleste av oss klarer seg fint her i verden. Vi kan kle på oss, vi kan spise, vi kan gå, har klær og hus osv. Likevel har jeg i det siste blitt smertelig klar over hvor avhengige av hverandre. Ikke for å klare å kle på oss eller spise. Vi har rett og slett et enormt behov for å bli sett. For å bli verdsatt og stimulert. Uansett hvor mye gull og diamanter du har, er du helt avhengig av venner, det er ingen vei utenom.

Nå skal jeg for en gangs skyld være litt mer personlig her på bloggen. Jeg er en følsom person. Når to av mine beste venner som har vært på besøk siden mandag dro tidlig i morges ble det rett og slett litt hardt for meg. Etter 13,25 timer på jobb, tok jeg sykkelen fatt, og syklet hjem. Da jeg kom hjem og huset var helt tomt, følte jeg meg helt utrolig ensom. Og når vi i tillegg hadde glemt å skru av platen fra eggene vi kokte tidlig om morgenen ble det for mye for meg….

Dette var jo litt rart, ettersom jeg har det kjempe bra og egentlig er svært tilfreds med sånn jeg har det nå for tiden. Det gikk opp for meg hvor redd jeg er for å miste vennene mine, hvor mye jeg setter pris på dem og hvor avhengig jeg er av de. Ingen tvil om at jeg var påvirket av lite søvn og mye jobbing når jeg kom hjem i kveld. Sjokket mitt ligger mellom linjene i ordtaket: Du setter ikke ordentlig pris på noe, før du ikke har det lenger.(er vel ikke akkurat sånn, men noe i den gata). Jeg vet ikke om jeg klarte å sette like stor pris på å tilbringe tid med vennene mine mens de var der, som jeg ble fortvilet av å komme hjem til et ensomt hus.

Så leser jeg om de eldres ensomhet. De eldre i Danmark har blitt gjenstand for en undersøkelse. Svært mange er fortvilet. De føler seg til overs. Mange sitter ved bordet sammen og spiser dag ut og dag inn, men veksler ikke ord. Resultatet er depresjon. Mitt utbrudd i liten skala fikk meg til å tenke på hvordan denne fortvilelsen må kjennes for de som sitter på et gamlehjem og har folkene tilgjengelig. Ensomheten har tatt overhånd og frustrasjonen forsterkes når de ser rundt seg, og ser at det er andre som får det til. Mange gir helt opp livet. Oppfordringen er; Bry deg om folk, se de ensomme. Veien er ofte kort mellom å gi opp og å slå ut i full blomst.

Få ting er verre enn ikke å bli sett!

12 kommentarer:

Stine Erica sa...

Frå hjerte til hjerte Øyvind! merkeleg korleis to ulike menneske kan kjenne så likt på ting. Gløymde vi verkeleg å skru av plata? hehe, trur kanskje det var eg som steikte egg:P menmen, bra det ikkje vart brann i alle fall..det blei vel ikkje det? Du er høgt verdsatt!

Marit Grønning sa...

Takk, Øyvind, for påminnelsen!
Du fikk meg til å tenke et øyeblikk over hvordan livet hadde vært uten venner og fellesskap med andre mennesker.

Hva ville f. eks Framnes betydd for oss, hvis vi gikk ut derfra etter tre år uten å ha fått en eneste ny kompis/venninne? Trolig hadde vi ikke sittet igjen med mange gode minner og opplevelser...

Dette bekrefter mennesket nok en gang som et sosialt vesen. Vi er avhengige av at andre mennesker stadfester vår eksistens, og setter pris på den vi er, og det vi gjør.

Snakkes kompis!

Marit Grønning sa...

Fast- telefon er forresten kult, Øyvind! Jeg er veldig med på å slå av en prat i nærmeste framtid.

Jeg føler meg litt ensom i skrivende stund. Øystein har reist bort for helga, og tilbake på hybelen sitter jeg foran dataskjermen og kommenterer innlegg på blogger... Dessuten døde marsvinet til Jeanine i går.

Øyvind Bye sa...

veldig god skrivetrening å blogge da:p. synd med marsvinet(hehe), men ho får seg sikkert et nytt...

TheMan -Øystein sa...

Halais! Må si jeg har d på samme måten...er alene hjemme i tre uker og det er ikke så mange å være med...kjedelig og en blir litt oppmerksomhetssyk..hehe...men tror det er sundt i bladt...selv det altids å ha noen venner i bakhond...tenkte mest på å ikke få annerkjennelse og annet...menmen...føler med deg..og venner er viktig...peace and love gode venn:)

mari sa...

aleine
men ikkje einsam.
Bra innlegg, Øyvind. Viktig

Øyvind Bye sa...

ja, jeg er bare alene i en knapp uke. Føler med deg øystein, men du jobber sikkert og tjener til livets opphold, og det er jo viktig...

Ingebjørg sa...

oi! tulle du? eg skreiv eit lignande innlegg (berre litt mindre proft og meir kjisjèisk) nett no, før eg gjekk inn og sjekka bloggen din. ja, venna e viktig! du e viktig for meg!

Unknown sa...

Og sann er berre livet. Vi kjem liksom ikkje forutan... Det synest eg er einsamt i seg sjølv.

Hadde det verkeleg fantastisk hjå deg Øyvind, sann det er sagt! Skikkelige glansdagar i ferien min! Merka at overgongen frå avslappa Notodden til stressa heim med fullt hus og full oppussing tok litt på... hehe..

Og til mitt forsvar, ja, det var Stine som skrudde på den plata!:P

Øyvind Bye sa...

hehe.. ikke meningen å anklage noen for plata, jeg skulle sjekket den selv.. Men ja fine dager..

Jeg avskyr oppussing. Vi pusset opp i fjor sommer, men generelt er jeg sterkt imot oppussing.. Det bør bare finne sted når det er nødvendig for å vedlikeholde...
all annen oppussing er unødvendig.

Men vi snakkes visst igjen likevel.. :p

Lindabk sa...

De på dementboligen der jeg jobber har de mange ulike måter å søke kontakt på. De er nok ensomme.
Jakob, min nevø som er på besøk, har mange av de samme metodene for å få oppmerksomhet, men han er ikke så ensom. Bra innlegg.

Joakim sa...

ja, veit kordan det føles. det e ikke noe gøy å føle at man ikke har noen. viss man er skikkelig deppa, men eg takker for at eg har så mange venner!