mandag 23. juli 2007

Huskambastullipp

First price-vann og saltstenger. Rånernes demonstrasjonstog har kjørt forbi og jeg sitter alene tilbake. Jeg er på jobb i Solhaugveien 2, men alt er stille og jeg har ingen plikter jeg må utføre. Jeg er, som jeg ofte er, propfull av følelser, så jeg skriver et dikt. Vanligvis holder jeg diktene for seg selv, men dette vil jeg få dele med dere..
Huskambastullipp
Huskas Larambus,
sa mannen.
Han hadde ikke
skjegg,
men kunne godt ha hatt det.
Egentlig var han ikke mann
engang.
Alt godt ønsket han.

En mørk, eller kanskje
lys kraft
driver meg framover.
En perifer angst,
snikende, men glad.

Innovasjonens redsler.
Skyver meg bakover.
Nervene lyser,
jeg stritter imot.

Klinkekuler i kroppen,
minner,
lengsler,
Gud slår seg ned.
Disen ligger tett over tretoppene.



12 kommentarer:

Unknown sa...

Flott dikt. Eller veit ikkje heilt om eg forstod det, men på ein måte kjende eg meg litt igjen. Det å flytte bort frå noko og til noko nytt. Angst, nervar, redsle, minner, lengsel og Gud. Alt dette er vertfall element som eg gjenkjenner meg i når eg skal ta eit nytt stort steg i livet mitt.
Men eg veit jo ikkje om det er det diktet ditt handlar om, hehe...
Kanskje du vil forklare?

Øyvind Bye sa...

nei det vil jeg ikke..
beklager..

Øyvind Bye sa...

ikke for å være kjip, men jeg har ikke lyst.

Unknown sa...

Hehe...Heilt ok Øyvind! Bør vere takknemeleg for at du ville vise eit av dei mange eksepsjonelle dikta dine i det heile tatt.
Kva dato reiser du forresten?

Øyvind Bye sa...

6. August kl. 0750 fra Gardermoen.
Jeg gleder meg. Har fått mail fra et par av de som skal gå på dtsen faktisk. Litt gøy.

Marit Grønning sa...

Er diktet så djupt som det gir uttrykk for? Hmm, tenker jeg høyt. Men det setter meg hvert fall i en dyster sinnsstemning. Mange følelser.

Nok en gang har du levert et skikkelig Øyvind- dikt. Håper for din del at du får satt følelsene dine ned på papiret, selv om diktene dine er litt uforstående for oss andre.

Jeg og reiser 6. aug. Riktignok ikke til Australia, men hjem i det minste. Jeg tror Belinda reiser 8. hvis jeg ikke tar helt feil. Håper du får noen supre måneder der nede. Følelsene, nervene er tegn på at du har forventninger til det som skal komme, og det lover bra!

Og tenk så god du blir i englandsk!

Lindabk sa...

6 august er ikke lenge til. Det er 13 dager til det. Jeg ville hatt elefanter i magen. De ville danset samba til technomusikk. Gruer-gleder du deg?

dikt er kjekt.

Øyvind Bye sa...

jeg gleder meg mest, men er ganske spent. Håper på masse turer og friluftsliv.. Samt å få mye av åndens frukter..

Øyvind Bye sa...

Marit

Spørs hvor dypt du syns det gir uttrykk for å være. Vet ikke hvordan man skal definere et dypt dikt.

Rahim Nicolay Ali sa...

Kan vi fortsatt regne med hyppige oppdateringer når hverdagen kommer? Da blir jeg heftig imponert!

Jaja, livet funker fortsatt? Australia allerede den 6. august - kule greier. Hvorfor valgte du forresten Australia av alle land? Ikke Etiopia liksom - jeg bare lurer;-)

Øyvind Bye sa...

tror nok ikke oppdateringene blir så hyppige da nei, håper på 1 per uke som du har eller noe i den duren, men kan godt bli langt mindre også....

Australia fordi jeg ble anbefalt å ta et vestlig land, og fordi jeg har to stk. søskenbarn som har gått der og anbefaler sterkt. I tillegg hadde de den perfekte linja.. Også tror jeg at det er sunt å komme seg litt vekk. Oppleve noe nytt..
I tillegg har denne dtsen holdt på veldig lenge, så sjansene for dårlig kvalitet er lave+ at det er friluftsliv..

Stine Erica sa...

Heftig dikt! Skjønar kanskje..eller ikkje, spørst; skjønar det slik eg vil:p du reiser snart du din heldighamp! Eg kjenner det boblar av spenning på vegne av deg:> Funderar på kor mange månadar det vert til vi faktisk sjåast-kan nesten bli eit år!kreisi stuff!