tirsdag 31. juli 2007

Hva mener partiene egentlig? Krf del2.


det er stort overskudd av godt lesestoff i Krfs partiprogram. Jeg har store problemer med å begrense hvor begeistret jeg er.
Bildet: Kjell Ingolf, Krfu leder.

Her er en del utdrag fra Krfs politikk. Kommentarer følger lengre nede:




    Krf vil:
  1. forbedre ferieordningene for funksjonshemmede.

  2. Pensjonsopptjeningen ved ulønnet omsorg for egne barn under skolepliktig alder og for pleietrengende familiemedlemmer må forbedres.

  3. forby reklame for kosmetisk kirurgi.

  4. styrke den offentlige tannhelsetjenesten og utvide ordningene med refusjon for tannbehandling.

  5. utvide mulighetene til tvangsbehandling av rusmisbrukere.

  6. åpne for at rusmisbrukere som har begått mindre alvorlige kriminelle handlinger skal kunne dømmes til behandling.

  7. grunnlovsfeste retten til liv.

  8. styrke aktiv livshjelp og ikke akseptere aktiv dødshjelp.

  9. si nei til forskning på befruktede egg.

  10. legge til rette for flere arbeidsplasser for funksjonshemmede både i offentlig og privat regi.

1. Ja, jeg ser det behovet! Godt å se at Krf er så helthetlige i sin politikk. De går ikke bare inn for å begrense sorteringssamfunnet, men de jobber for at de funksjonshemmede skal ha det bra.

3. Ikke så dumt, tenk over det!

4. Tannlege kan være veldig dyrt, enkelte grep bør nok gjøres her ja.

5. Skummelt med tvang, men i visse situasjoner kan jeg gå med på det.

7og8. Disse punktene er jeg så grunnleggende enig i at jeg blir nesten rørt!

10. Ja! Jeg jobber med funksjonshemmede som har jobb og jeg ser hvor viktig det er for de!

Alt for denne gang! Følg med på Hva mener partiene egentlig?

13 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Jeg mener KrF har en viktig rolle å spille som moralsk vaktbikkje med hensyn til menneskeverd, jf utspillet fra den nå utmeldte FrP-kvinnen om det suspekte ved å sette enkelte typer barn til verden. Mange synes det er kvalmende å tenke som henne, men faktum er at fri abort og fostervannsdiagnostikk åpner opp for at det kan skje at slike tanker blir satt ut i praksis(hvilket det selvsagt gjør...).

Torbjørn sa...

Disse punktene er det vanskelig å være uenig med deg i Øyvind.

Anonym sa...

Jeg er helt enig med alle disse 10 punktene, bortsett fra et.
Aktiv dødshjelp er en utrolig vanskelig sak, og jeg er selvsagt pro-life tilhenger, men hvis jeg f.eks hadde havnet i en fjellulykke hvor jeg datt og slo meg så hardt at jeg ville bli skadet for resten av mitt liv og at jeg ville lide av helt ubeskrivelige smerter. Hvis jeg ikke hadde orket og leve da hadde ikke det da vært feil og nektet meg aktiv dødshjelp? Med tanke på de ubeskrivelige smertene og at livet ville bli helt forandret. I en slik situasjon så mener jeg aktiv dødshjelp burde være tillatt.

Det gjør vel ikke meg til en dårligere kristen å mene det?

Torbjørn sa...

Jeg vil ikke snakke om gode og dårlige kristne. Men å godta aktiv dødshjelp er å ikke ha tillit til at Gud kan og vil gripe inn, og det mener jeg det er viktig å ha. Ingenting skjer uten at Gud tillater det, og da kan man jo spørre seg hvorfor han tillater deg i et slikt tilfelle å ha så store kroniske smerter. Det kan jeg ikke svare på, men jeg tror at Gud vil hjelpe dem som søker ham i sine vanskeligheter. Så er det mange av de med kroniske smerter som ikke tror på Gud og som ikke kan/vil ha hans hjelp. Men å godta aktiv dødshjelp er etter mitt syn å stille seg over Gud, eller å ikke gi Gud den tilliten han skal ha. Jeg er enig at det er et fryktelig vanskelig spørsmål.

Anonym sa...

Hei,
Ja det er helt klart.
Aktiv dødshjelp er ingen enkel og det er mange som skal tas hensyn til angående dette.
Økonomi og de pårørende er to sider som lett kan komme inn i et så vanskelig spørsmål og jeg mener alle norske sykehus skal ha plikt å gjøre livet til den alvorlig skadende så godt som overhodet mulig, man skal ikke tenke økonomisk i slike saker, det blir jo et menneskesyn som Hitler hadde og det vil vi ikke ha igjen.

Jeg antar du husker Terry Schiavo som var koblet til en maskin som holdt henne kunstig i live i mange år etter en ulykke, men til slutt så vurderte legene å koble henne fra maskinen antageligvis pga økonomiske grunner som er helt sikkert siden dette var et amerikansk sykehus, men foreldrene kjempet jo selvsagt klart imot. Det er da vi må spørre oss skal livet vike unna pga økonomien? Ønsker vi et amerikansk helsevesen i Norge hvor livet er målt i penger?
Jeg tror alle nordmenn sitt svar på det ville vært et klart NEI.
Derfor må vi uansett hvor stor den økonomiske kostnaden vil være for å redde et menneskeliv samme hvilken situasjon han/hun befinner seg i gis hjelp og det har vårt rike land råd til.
Derfor må en som befinner seg i livstruende skader få de ressursene han/hun har krav på.
Respekt for menneskelivet, det kan ikke måles i penger, men hvis smertene er så store at han/hun lider 24 timer i døgnet så mener jeg det må være opp til den han/hun å avgjøre om hun vil benytte seg av aktiv dødshjelp.

Øyvind Bye sa...

jeg mener at det er to forskjellige ting å gi aktiv dødshjelp, og å unnlate å holde en person i live...

Ja Tore, det er jeg helt enig i. Det er KUN krf av partiene på stortinger som er for å lovfeste retten til liv. Helt absurd spør du meg..

Lindabk sa...

heisann. Du spurte meg for non uker tilbake hvor min gjesteteller er, hvor er så din? og hvorfor har du valgt å fjerne den?

Øyvind Bye sa...

hehe.. Jeg har fått meg skjult teller. Den teller både hvor mange ganger siden min åpnes totalt, hvor mange *unike treff jeg har, og hvor mange som kommer igjen..

*Personer som ikke har besøkt siden min de siste tre timene registreres som unike..

Torbjørn sa...

Hvordan får man seg gjesteteller?

Anonym sa...

Et spørsmål: er det snakk om Notodden sitt program eller hovedprogrammet 05-09?

Øyvind Bye sa...

hovedprogrammet..

Anonym sa...

er det et kommet et eget hovedprogram for dette lokalvalget?

Øyvind Bye sa...

ikke som jeg vet..
skal vi ringes på søndag?