tirsdag 31. juli 2007

Hva mener partiene egentlig? Krf del1.


Endelig skal jeg få legge fram politikken til det beste partiet i Norge. Dette har jeg sett fram til lenge, og jeg er nesten litt yr i kveld! Så da kjører vi igang:

Først litt om verdigrunnlag og ideologi. Viktigere enn man skulle tro!

Krfs verdigrunnlag har sin forankring i det kristne menneskesynet, nestekjærligheten og forvalteransvaret og de ti bud.

Det kristne menneskesynet skal prege all vår politikk og forplikter oss til en radikal omsorg for våre medmennesker og en rettferdig forvaltning av verdens ressurser.

Til sammen representerer KrFs verdisyn og ideologi en tredje vei i politikken. Det gode samfunn skapes i et samspill mellom det enkelte mennesket, offentlige myndigheter og privat og frivillig virksomhet.

Dette er musikk! Fantastisk bra!

-->Den kristendemokratiske ideologien ønsker å løfte fram velferdssamfunnet framfor velferdsstaten.

Legg merke til denne forskjellen..

-->Familien er det mest grunnleggende fellesskapet i samfunnet.

Ja, ikke skolen og arbeidsplassen slik Ap og Sv tror..
Skikkelig viktig akkurat dette med verdigrunnlag. Partier uten grunnlag er uforutsigbare, vinglete og populistiske. Den kristendemokratiske ideologien er på mange måter genial. Jeg skal skrive om politikken til Krf senere.

17 kommentarer:

Marit Grønning sa...

Dette er kult, Øyvind! Ditt politiske engasjement er smittsomt! Du har fått meg til å begynne å lese partiprogram! Mye givende lesning, men også en del purr, selvfølgelig.
Gleder meg til å følge med på kommende innlegg!

Joakim sa...

helt enig øyvind. Det er godt å være i et parti med så gode verdier. Jeg er stolt! Jeg også gleder meg til å se hva du vil skrive om vårt elskede parti KRF!

hlewagastiR sa...

KrF hev vore med å styra den økonomiske politikken dei siste 20 åri. Faktum er at for ein trygda med tri born lønner det seg ikkje å arbeida viss ein tener under 250000 (jf sumarbrevet frå Erna Solberg). Det er eit stort moralsk problem, og ein hån mot lågtlønte Det er eit problem som er so stort at ein lyt røysta på eit parti som ligg langt til høgre for KrF i økonomisk politikk. So lenge bermen ikkje tener på å arbeida, er samfunnet gale pr definisjon, og velferdsstaten vil rotna på rot, iallfall når oljen forsvinn. Dette må KrF standa til ansvar for, tilliks med mange andre parti. Eg tek her med to av punkti frå Solbergs sumarbrev.


3. Det er ikke lønnsomt å gå fra trygd til arbeid

Det skal alltid lønne seg å jobbe! Det gjør det dessverre ikke i dag. En trygdemottaker med
tre barn må tjene over 250.000 kroner for at det skal lønne seg å jobbe. Løsningen er å la
trygdemottakere beholde barne- og eventuelt boligtillegget dersom de går tilbake i jobb. Det
er en selvfølge at vi samtidig fortsetter arbeidet med å senke skattene for lavere og middels
inntekter, slik at det blir mer attraktivt å jobbe.



4. Kun de som har rett til trygd skal få trygd

Dessverre vil det alltid være noen som urettmessig tilsniker seg en rettighet som de ikke har
krav på. Det fører til en uthuling av en i utgangspunktet viktig og nødvendig ordning for dem
som virkelig trenger det. Det er ingen tvil om at rutinene for hvem som rettmessig bør og skal
få trygd må strammes kraftig inn i alle ledd for forhindre trygdemisbruk.



Velferdssamfunnet i Norge er ikke først og fremst tuftet på olje og gass, men på
arbeidsinnsatsen til dem som bor her. I lengden kan vi vanskelig leve med at så mange som
700.000 står utenfor arbeidsmarkedet og at tallet er økende. Spesielt ikke hvis det blant dem
finnes folk som åpenbart har gode evner som kan komme fellesskapet til gode.

Anonym sa...

Korti kunne vi ringes?

Elisabeth N. Sævik sa...

Nå er jeg ikke helt enig i at KrF kan lastes for at tilfeller ala det du og Solberg nevner! Victor Normann sa på en KrFU-konferanse at Høyre og KrF passer veldig bra sammen; Høyre har den økonomiske politikken og KrF har hjertet!! Jeg mener at KrF har store utfordringer når det gjelder økonomisk politikk, der er vi alt for dårlig skolert. Hordaland KrFU er forsåvidt et unntak, nå er vi 3 i fylkesstyret som går på NHH!! =)

Øyvind Bye sa...

kjære Tore!
jeg kan ikke påberope meg kunnskap om økonomisk politikk, men takker meget mye for intressant innspill.

Generelt vil jeg si når det gjelder høyresida at det er så mye dritt som følger med hvis du stemmer på de, at det vil ikke være verdt det uansett! Tenk f.eks på hvor lave alkoholavgifter, og følgelig flere dødstall, ulykker, rusmisbrukere vi ville fått med høyresidas ruspolitikk..

Øyvind Bye sa...

marit
skikkelig artig at du har begynt å lese partiprogram! Det er faktisk skikkelig intressant og verdifull lesning, som man vil ha mye igjen for dersom man skal drive med politikk/følge med på politikk el.l.

joakim
Verdier er bra! Det er verdiene som skiller Krf fra de andre partiene. Derfor jeg er så soleklar på å stemme på de..

Øyvind Bye sa...

Var det i Skien han sa det? Han er vel høyremann?

Elisabeth N. Sævik sa...

Ja, det var i Skien! Victor Normann er professor i samfunnsøkonomi på NHH og tidligere statsråd for Høyre. Artig fyr som liker å provosere litt!!

hlewagastiR sa...

Elisabeth: Jeg kunne ikke gledet meg mer viss jeg tar feil, men du er nok klar over at jeg har et poeng. Øyvind: Å avfeie høyresiden så enkelt som du gjør er altfor lettvint og på grensen til tullete... Du bør iallfall skille mellom Høyre og FrP. Men jeg skal være enig i at liberaliseringen av skjenketider har vært et feilsteg.

Øyvind Bye sa...

mulig jeg uttalte meg litt unyansert, men det jeg mente var ikke å avvise høyresiden, men å si at det alt i alt vil være bedre å stemme på Krf.. Og ja, jeg er helt enig i at vi må skille mellom Høyre og Frp..

Alkoholpolitikk var også bare et eksempel på en sak hvor jeg mener Krf har en mye bedre politikk enn høyresiden, andre eksempler er Bioteknologi, Bistand, Privatskoler(her går H og Frp for langt), osv...

Rahim Nicolay Ali sa...

Tore har åpenbart et poeng, og personlig er jeg svært opptatt av at KrF blir flinkere på økonomi, og tror kanskje vi har litt å lære fra Høyre på akkurat på det området. Men jeg må uansett si at jeg synes abortspørsmålet er MYE større moralsk problem enn det Tore nevner. Abort handler tross alt om å beskytte det som i mine øyne er et påbegynt liv. Kampen for at mennesker skal få leve er mye viktigere for meg enn Tore sitt moralspørsmål. For å si det sånn: den dagen Norge går tom for olje og ikke har råd å tilby så luksuriøse trygdeytelser som en har i dag, så tar forhåpentligvis alle partiene konsekvensene av det, og tilpasser seg. Men ja, jeg vil jo personlig at vi skal ta tak i problemet før den tid. Det er uansett på ingen måte verdens undergang. Men at vi lever i et land som ikke verner om menneskelivet - selve grunnsteinen i et samfunn - det synes jeg er moralsk forkastelig.

Torbjørn sa...

Uten å kunne påberope meg enornm partipolitisk kunnskap må jeg si meg enig med Rahim. At man i et samfunn dreper sine egne barn et et mye større grunnleggende problem som vi nå kan se, bare er starten på forfallet. Et liv kan ikke måles i penger.

Øyvind Bye sa...

dette er lærerikt... Mange gode innspill.
Hva bør man gjøre for å best mulig sette seg inn i økonomisk politikk?

Tor Andre sa...

hlewagastir skriver at KrF har vore med på å styra den økonomiske politikken i 20 år. Det er riktig at vi har hatt god inflytelse og fått til mange gode økonomiske ordninger for familier og enkeltmennesker. Dessverre har KrF de siste 20 årene hatt Finansministeren i 0 ganger. Ditt parti Høyre har hatt den 2 ganger. Dessverere har høyres finansministere ikke vært veldig opptatt av dette i regjering. En Høyrestatsråd som faktisk var det var Vicktor Normann. Han fortalte på et foredrag for KrFU ; - Det finnes bare føre mennesker. De uføre ligger på kirkegården.

Lykke til med det videre arbeidet.

hlewagastiR sa...

Jeg er selvsagt enig i at abortspørsmålet er et viktigere moralsk spørsmål enn trygdeordninger, men realiserbarhet er et viktig stikkord i politikken. Ellers er KrF et omsorgsparti, glad i å dele ut penger til gode formål, mindre opptatt av hvordan man skal skaffe dem (Dette er litt satt på spissen.). Jeg er glad Rahim ser behovet for mer fokus på Økonomi innen KrF!

Anonym sa...

Jeg er enig med dere alle sammen at abort er et stort problem og Rahim jeg er en klart abort-motstander selv om jeg er for den nye bio-loven. Vi trenger hvert liv som kommer til denne jorden. Hvert menneske er en berikelse for dette samfunnet og vi mister store verdier når liv tas av dage med denne abortloven som vi har i dag.
Vi har ikke råd til å miste flere liv nå. Er det rart at innbyggertallet vårt er så lavt. Hvis abort aldri hadde vært tillatt så hadde vi kunne spart 500 000 menneskeliv.

Vil bare si at KrF har mer tilfelles med Høyre enn Arbeiderpartiet når det gjelder menneskeverd og abortsyn.
Vi har mye å lære av Høyre sin økonomiske politikk definitivt.
Høyre er en samarbeidspartner jeg gleder meg til i fremtiden og sitte i regjeringer med, for deres politikere er så fornuftige og hyggelige mennesker.
MEN når det gjelder FrP så ser jeg et større problem, for dem endrer stadig mening, og er etter min mening ikke et borgerlig parti.