søndag 22. juli 2007

hva mener partiene egentlig? Sv del1

Sv er et meget intressant parti. De står for veldig mye bra miljøpolitisk, i forhold til fattigdomsbekjempelse og i andre saker hvor de svakeste trenger støtte. Sv er sterkt mot privatisering og vil at det aller meste skal være offentlig. Her skiller de seg fra Krf som er for en blandingsøkonomi med moderat privatisering.

    Godbiter fra SVs program:
  1. Stans privatiseringen, SV sier nei til privatisering og konkurranseutsetting av offentlige oppgaver.
  2. SV vil øke kulturbudsjettet til én prosent av statsbudsjettet
  3. SVs mål er å legge om energipolitikken slik at vi kan komme et godt stykke på vei til å nå vårt mål om å produsere 40 nye TWh fornybar energi.
  4. Barnehagereformen skal følges opp, slik at alle som ønsker det får barnehageplass til en maksimalpris på 1750 kr.
  5. SV vil at all ungdom til 21 års alder skal ha gratis tannhelsetjeneste
  6. SV vil foreslå at stemmerettsalderen senkes til 16 år.
  7. SV vil foreslå en ordning hvor velgerne gis rett til å kreve nytt valg av Storting hvis minst 25 prosent av velgerne skriver under på et slikt krav.
  8. I et moderne demokrati bør ikke viktige samfunnsposisjoner gå i arv. SV vil derfor avskaffe monarkiet og innføre republikk som styringsform i Norge.
  9. SV går derfor inn for å fjerne kvoteringsreglene som sier at et visst antall av regjeringsmedlemmene må være medlemmer av statskirken.

1. Blandingsøkonomi er tingen, hverken høyre eller venstresidens løsning på den økonomiske politikken er gunstig.

5. Hvorfor det, vi har da bedre ting å bruke pengene på, dessuten er det bra at tannlegeprisene er litt avskrekkende slik at folk tar vare på tennene sine.

6. Tror ikke dette er så dumt, i tillegg bør det vurderes å innføre stemmeplikt.

8. Da ville vi hvert fall blitt spart for mye svada på tv, men jeg tror ikke nødvendigvis det er noe vits i.

9. Det er jeg helt enig i. Hvilken logikk har en slik kvoteringsregel. Visste ikke at den eksisterte.

    Mer kommer senere.

8 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Logikken med kvoteringsregelen er nok at det er regjeringen som skal utnevne biskoper (ergo er det regjeringen som er øverst i kirken), og da er det jo et poeng at et visst antall er medlemmer der. Det ville jo vært absurd om en gjeng ikke-medlemmer skulle utnevnt biskopene. At det er absurd at en regjering utnevner biskoper, er en annen sak.

Øyvind Bye sa...

ok, forstår.. Sv vil også skille stat og kirke leste jeg.. Men ja, håpløs ordning vi har på det feltet. Er du medlem av statskirka Tore?

hlewagastiR sa...

Jeg er medlem av den norske statskirken, ja. Er du?

Øyvind Bye sa...

er visst det. Men Jostein Molsvor er ikke, og jeg vurderer sterkt å melde meg ut..

hlewagastiR sa...

Det skjønner jeg godt... Rart at prestene finner seg i å bli overstyrt slik.

Anonym sa...

Du Øyvind, Hvis vi skiller stat og kirke så betyr vel det at kristendommen ikke skal spille noen stor rolle i det offentlige?
Da tenker jeg på helligdagene og KRL faget i den offentlige skolen?
Jeg mener vi selvsagt kan ha faget i skolen sålenge det gås inn for full fritaksrett i faget. Det er ikke rett at man må stille i stand en rettsak i Strasbourg for å få fritaksrett.

Til slutt; Hva er din holdning til EU?
Jeg håper KrFU går inn for et JA.
Drømmen om et samlet Europa håper jeg blir realisert og Norge er dessverre det eneste landet i Skandinavia som står utenfor.
Dessuten så har jo EU verdens beste miljøpolitkk som er et argument til et medlemsskap.
Jeg håper om Norsk stemmerett i EU og innføring av EU valuta.

Øyvind Bye sa...

syns hele saken om krl faget bare blir latterlig. Tenk å engasjere seg så vilt for å få bukt med et så nøytralt fag. Det informerer om religioner, forkynnelse er fraværenede. I dagens verden er det svært viktig at vi har kunnskaper om de forskjellige religionene..

Eu er jeg svært skeptisk til.. Har ikke satt meg så godt inn i saken, men jeg vet ikke om jeg er så sikker på at de har den beste miljøpolitikken. Vi klarer oss godt som vi har det og trenger ikke å støtte et "stor-europa".

Anonym sa...

Ja jeg er helt enig at vi trenger et fag som ikke bare tar utgangspunkt av en religion, men også andre religioner for å få det mer flerkulturelt.
Jeg mener det må gjøres helt klart at religion og politikk ikke skal kombineres.
Men hva synes du om å gjøre KRL faget om til et valgfag sånn at de som ønsker å ha det kan velge det?

EU saken spiller en stor rolle for Norge, fordi i dag har vi dessverre ingen stemmerett over de sakene som blir vedtatt i Brussel, vi blir nødt til å godta hvert direktiv som kommer, med mindre vi bruker veto-retten da, men da blir da går bare ESA domstolen til sak mot oss og det ønsker vi ikke.
Det fins mange andre gode grunner også til EU,bl.a at vi bygger på felles politikk på de fleste områdene som især utenriks,sikkerhets og forsvar.

Til slutt;
Har du bestemt deg for hvilken side KrF bør ta side med i 2009?
Kan ikke KrF gå i regjering uten V?
Jeg mener vi bør velge FrP fremfor Ap av mine politiske grunner.
Jeg vet FrP er populistisk as hell, men vi får bare forsøke sammen med Høyre og sette dem på plass når det trengs.
Den økonomiske politikken til FrP strider mot liberalisen. Det er et klart utgiftsparti som trosser budsjettbalansen og bekjempelsen av inflasjon.
Dessuten så er partiet imot arbeidsinnvandring fra ikke-vesten og vi er helt avhengig av arbeidsinnvandring for å holde økonomien på hjulene.