fredag 20. juli 2007

Kontantstøttekaos i regjeringen.


Stortingsrepresentant Ola Borten Moe fra Senterpartiet har nå åpnet for å fjerne kontantstøtten. Hittil har Sp vært garantist for kontantstøtten i regjeringen. Moes argumenter for å fjerne kontantstøtten er uholdbare. Han mener at; ”Argumentet om valgfrihet ikke lenger kan gjøres gjeldende når det blir full barnehagedekning.” En slik argumentasjon henger ikke på greip. For det var vel ikke slik at kontantstøtten ble innført for å gi de som ikke fikk barnehagplass et tilbud? Kontantstøtten ble innført for å gi foreldre et tilbud dersom de ønsker å være hjemme med barna. Riktig nok sier parlamentarisk leder i Sp, Magnhild Meltveit Kleppa at kontantstøtten ikke går mot avvikling med det første. ”Så vidt meg bekjent er det ikke full barnehagedekning enda,” uttaler hun i Aftenposten. Kleppa redder kontantstøtten i denne omgang, men vil Sp gå inn for å avvikle kontantstøtten når vi har fått full barnehagedekning? Dette spørsmålet mener jeg det norske folk som går til valgurnene til høsten burde få svar på.

Rund 2,5 mrd brukte vi på kontantstøtte i fjor. Store summer som vi heller burde brukt andre steder, mener de rødgrønne. For det første er dette penger som måtte blitt brukt på barnehageplass til de samme barna dersom de ikke skulle blitt brukt på kontantstøtte. En barnehageplass for et barn i kontantstøttealder koster mellom 81. 000 og 90. 000 kr, kontantstøtteutbetalingene overstiger aldri 80.000 kr på to år. Har staten rett til å bestemme hva som er det beste for barna? En slik politikk ligner skremmende på kommunisme. For det andre er ikke 2,5 mrd så usannsynlig mye penger. Til sammenligning brukte vi nesten 9 mrd på nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg i forsvaret i 2006. Og jeg kan ikke i mine villeste fantasier se for meg hvordan regjeringen sånn uten videre skal klare å hoste opp barnehageplass til de om lag 50 000 barnene som per i dag mottar kontantstøtte. Først må de jo skaffe et tilbud til de 25 000 som nå står uten barnehageplass. For øvrig husker jeg godt da finansministeren før valget i 2005, i en partilederdebatt høytidelig lovet å gå av dersom man ikke oppnådde full barnehagedekning innen 2008.
Vi venter i spenning..

Til slutt vil jeg understreke at KrF kjemper for full barnehagedekning. Reell valgfrihet får barnefamiliene først når de har mulighet til å velge fritt mellom at barna skal være i barnehage, eller om de vil være hjemme med barna sine. Krf stod i bresjen da kontantstøtten ble innført i 1998, og jeg akter ikke å stå og se på at ordningen nå blir fjernet!





10 kommentarer:

Joakim sa...

HELT enig. jeg ha ikke lest dette om at sp nå går i mot det de en gang var for. Kontantstøtten er ikke til for at foreldre skal bruke den fordi de ikke fikk barnehageplass. Kontantstøtten er til for at foreldre skal ha den store friheten til å velge selv hvor de vil ha barna sine. Ikke alle ønsker å ha barna i barnehage, og det er derfor helt bak mål å fjerne den friheten fra foreldrene. Det er bra du sier at krf kjemper for full barnehagedekning, fordi dette handler ikke om det. Dette handler rett og slett bare om frihet. Norge bruker penger på så mye annet unødvendig, så det er i mine ører et usaklig argument.

Øyvind Bye sa...

må få presisere at Senterpartiet har ikke gått ut og sagt at de er motstandere av kontantstøtten. De har bare vært uklare og enkelte har åpnet for at støtten bør fjernes. Derfor skriver jeg i innlegget at velgerne bør få vite hvor Sp står..

Joakim sa...

ok, forstår, men tydligvis uenighet, og det er ikke bra viss det sprer seg.

Øyvind Bye sa...

nei. Og det beviser at SP ikke er en garantist for kontantstøtten. Mulig de ikke vil gå inn for å fjerne den, men når de er såpass vinglete og usikre på sitt standpunkt, vil de hvert fall ikke sette inn noe særlig på å bevare den..

Marta Sortland sa...

Bra innlegg, Øyvind! Det er både tragisk og oppsiktsvekkende at Sp har snudd i denne saken spør du meg... Partiet kjem sikkert til å redusere kontant-støtte beløpet enda meir enn dei allerede har gjort i neste statsbudsjett. Tenkeleg vert då ordninga til ei "dårlig ordning", og etter kvart avvikla...

Unknown sa...

Eg aktar heller ikkje å sjå på at kontantstøtta glir ut av hendene våre! Det er uakseptabelt! Viss eg nokon gong blir mor, skal eg jaggu meg tilbringe mest mogeleg tid saman med ungen min. Full barnehagedekkning er vel og bra det, men ein får vel ikkje ungar for å sende dei vekk i barnehage? Etter barnehagen ventar dessutan ein 10-årig obligatorisk skulegang, der ein ikkje får mogelegheit til å tilbringe så mykje tid saman med bornet sitt. Så eg forstår godt dei som vil tilbringe tida samane med ungane sine før dette. No til dags er det mange foreldre som er utslitte og trøtte etter jobb, og har ikkje energi nok til å vere aktive saman med ungane sine. På den måten kan det fort utvikle seg eit passivt forhold mellom born og foreldre, som igjen kan resultere til dårleg kommunikasjon i seinare år, og til at det generelt blir større avstand mellom familiemedlemma. No seier eg ikkje nødvendigvis at det blir slik, men det er ein viss risiko, det er samfunnet vårt eit levande bevis på...

Kontantstøtta er eit ypperlig alternativ for å oppretthalde og utvikle eit godt forhold mellom foreldre og born. At Sp kanskje vil stille seg negativt inn til dette tiltaket, er heilt moppette...

Joakim sa...

ja, helt enig. viss jeg noen gang skulle blitt far, ville jeg tenkt det samma, hehe

Øyvind Bye sa...

Marta:
forhåpentligvis blir det ikke noe neste statsbusjett for de rødgrønne. Men ja, dersom de rødgrønne får fortsette en stortingsperiode til er jeg redd for at kontantstøtten får svi. jens og kristin klør i hendene etter å få fjernet den, ikke at ejg skjønner helt hvorfor, det er jo bare snakk om et par mrd.. Pluss at pengene vil bli brukt på barnehage uansett.. Hva er det godt for? Ap go Sv går inn for et samfunn der alle skal tvinges til å velge de samme løsningene --> svært skummelt!

Øyvind Bye sa...

kristianne:
godt å høre at du ikke planlegger å bruke livet ditt på å gjøre karriere. Jeg tror tid investert med barnet ditt er UTROLIG god bruk av tid. DE 5 første årene har visstnok størst betydning. Og hvordan du viser barnet ditt kjærlighet og oppdrar det vil få store ringvirkninger. Tenk bare på alle personene ditt avkom kommer til å treffe på og påvirke, for ikke å snakke om ditt barns barn, og ditt barns barns barn, og ditt barns barns barns barn, og ditt barns barns barns barns, barn og ditt barns, barns, barns, barns, barns, barn osv........

Øyvind Bye sa...

Du blir nok en fremragende fra Joakim! Tror du kommer til å avlefram noen skikkelig rabbagaster..