tirsdag 10. juli 2007

TV2 Kongehuset.


For noen dager siden benket jeg meg foran fjernsynet for å se nyheter. Jeg gledet meg veldig til å høre om viktige saker og aktuelle hendelser. Skuffelsen var stor. Fra 19.04 til 19.11 handlet det utelukkende om dronning Sonjas 70årsdag. Slike lange reportasjer om de kongelige synes jeg er utrolig kjedelige og jeg syns helle ikke de er viktige. Kongen i Norge har ikke gjort noe spesielt, han har nesten ingen makt og han er en helt vanlig person. Det eneste som er spesielt med han og de andre kongelige er at de er kongelige. Hvorfor skal slike saker ha en så utrolig stor dekning i norsk media. Mye av grunnen til dette er selvfølgelig at mange syns det er intressant å høre om de kongelige, ikke spør meg om hvorfor..


Det jeg ønsker å foreslå er at tv2, som for tiden forsøker å opprette et størst mulig antall kanaler, kan opprette TV2 kongehuset-en kanal for de som er intressert i å høre om de kongelige. Så kan fordypninger i dronningens bursdagsfeiring, dronningens mat, de kongeliges klær og de kongeliges navn være tilgjengelig for de som er intressert. For de uintresserte kan man ha et kort og informativt, koselig lite innslag i nyhetene, sånn at man kan tenke: Så koselig at vi har dronning og konge her i landet.. En slik kanal kunne inneholdt nyhetsoppdateringer om de kongelige, program om de kongeliges klær, analyser av kulturinnslag de kongelige får overvære, egne presang-programmer hvor vi får et innblikk i de kongeliges materialisme, reiseprogrammer hvor vi får være med kongen og co på tur osv, osv.. Også kunne jo TV2 tjent seg ekstra penger.. En vinn, vinn situasjon for meg, for de som er intressert i de kongelige og for TV2.

7 kommentarer:

hlewagastiR sa...

Eller vi kunne avskaffet monarkiet og slippe å bli utsatt for idiotiet...

Elisabeth N. Sævik sa...

Nei, nei, nei...Monarkiet er bra! Det er en del av vår kulturarv og identitet. Dessuten drar næringslivet stor nytte av kongehuset, bla når de er ute på representasjonsreiser.
Og så slipper vi å risikere at folk som Carl I. Hagen blir president...!! =)

hlewagastiR sa...

Nå skuffer du, Elisabeth. Kunne du tenke deg å bukke og skrape for Mette-Marit? Bondevik kunne vært snorklipper. Visst er han grå, men i motsetning til kongen har han iallfall litt i skolten. Men hvis det er sant at vi tjener penger på dem, er jo det positivt...

Øyvind Bye sa...

vel og bra med reiser osv. Men alle trenger ikke bli utsatt for langtekkelige analyser og pjatt. Hvert fall ikke på dagsrevyen. En egen kanal ville vi vel også tjent fett på..

therese sa...

hallo, det er ikkje sÅ ofte at dronningen blir 70 da;o) og uansett, de kongelige, spess kongen og dronningen, gjør en utrolig bra jobb! sjøl om det er litt tilfeldig at det akkurat er de som er det, så kan man ikkje berre si at jobben dies ikkje er viktig for det!! vi burde være takknemlige for at det er så bra mennesker som Harald og Sonja og de andre som er våre kongelige, og heller tåle at det er litt oppslag å sånn i media syns eg vertfall..

Øyvind Bye sa...

vi vet ikke om de er gode mennesker, vi vet bare hva media fremstiller. Dessuten vet jeg ikke om de gjør en så utrolig god jobb. Alle kan vel gå rundt og bli oppvartet og jublet til...

Men de virker jo koselige da, det er jeg enig med deg i..

maria sa...

Kongen var snill ein gong. Iallfall sa folk det då. Eg og skulemusikklaget skulle ønskja han velkommen med nokre ustabile tonar og stod og venta i pøsande regn i Bergen. Akkurat då han steig ut av limoen slutta regnet og sola kika fram. Kanskje det var eitt av påfunna for å framstilla kongen som eit godt menneske. Og kanskje han faktisk er det, han og dronninga og dei andre kongelege. Kor god jobb dei gjer for oss andre med raudt blod veit eg ikkje. Dei klipper snorer og knuser vinflasker på skip. Står på ski og et appelsin med barnebarna. Me kunne gjort det samme og ikkje fått eit einaste mediaoppslag, sjølv ikkje på 70-årsdagen vår. Greit at dei får feira slike dagar litt stort, men at innslag som at "dronninga fekk ein for stor bursdagshatt" skal få bemerka plass mellom bombing og elende i media, blir litt absurd syns eg. Har dei ikkje nok plass i Se & Hør? Tydelegvis ikkje.

Og for å komma til poenget: Ja, eg er heilt enig i at tv2 burde skaffa ein eigen "kongekanal", eller i det minste kutta godt ned på sånt stoff i Nyhetene.