onsdag 4. juli 2007

Valg til høsten


Stem krf!
Til høsten er det valg, og jeg gleder meg, samtidig som jeg er bekymret. Jeg er bekymret for at mange av de som er enige med Krf i deres politikk, ikke skal benytte seg av stemmeretten sin, eller stemme på bakgrunn av tv-debatter, som etter min mening ikke egentlig gir noe godt grunnlag for å stemme. Dette må ikke skje. Aldri har det vært større behov for et parti som Krf. Krf er det eneste Partiet som er mot selvbestemtabort, Krf er imot kjønnsnøytral ekteskapslov, Krf er for en storsatsning på Miljø og fattigdomsbekjempelse. Krf er det partiet som ser lengre enn til svenskegrensa og sier at det er vel så viktig å hjelpe de fattige i resten av verden som å styrke eldreomsorgen. Noen som er uenig?


Leste forresten noe interessant i Frps partiprogram. De foreslår at både kommune, fylkes- og stortingsvalg skal gjennomføres samme år. Altså får vi bare valg hvert 4. år. Kanskje det hadde vært noe?

Fra frps program:
VALGORDNINGEN
Fremskrittspartiet ønsker å endre dagens valgordning slik at alle valg samles hvert 4. år. Dette innebærer at valg til kommunestyre, fylkesting, Sameting og Storting holdes samlet. En slik ordning vil gjøre det enklere for partiene å presentere sammenhengen i politikken på lokalt og nasjonalt nivå. Dette gir en mer effektiv valgordning når ressurser for gjennomføring av valg konsentreres til hvert 4. år. En slik endring av valgordningen kan også bidra til å øke valgoppslutningen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig sant det du skriver om å sørge for at potensielle KrF-velgere ikke forblir passive, men kommer seg til valglokalene!

Når det gjelder å samle kommune-, fylkesting- og stortingsvalg, så er jeg svært uenig med FrP. For det første er det antagelig siste gang det er fylkestingsvalg i år, da fylkesnivået vil erstattes av større regioner.
Ved å slå valg til kommunestyre/bystyre og storting sammen, vil antagelig stortingsvalget overskygge det hele. Det er ikke heldig, siden det er viktig å få fram politisk engasjement lokalt. Lokalsaker vil i verste fall være en saga blott.
Lokalpolitikere må ikke bli statister i et storpolitisk spill. Jeg tror det er en styrke for lokaldemokratiet at kommunevalget er skilt fra stortingsvalget.

Lindabk sa...

du sier atte Krf ser lengre enn te svenskegrensa. Det fikk mæ te å lure, hva er Krf's meninger om svenskehandelen?

Øyvind Bye sa...

intressant innspill Elisabeth. Tror du klarte å overbevise meg der, men det hadde vel vært genialt med tanke på at valgdeltakelsen kunne blitt større tror du ikke? Og man skulle vel utført to valg slik at man f.eks kunne stemt sp lokalt og krf sentralt dersom man ville.. Lokalpolikk og regionspolitikk henger jo tett sammen, vi vil kunne se sammenhengene bedre..

Øyvind Bye sa...

vet ikke om man har mulighet til å mene så mye om den. Man kan ikke nekte folk å reise til Sverige. Det man kan gjøre er å begrense hvor mye alkohol, røyk osv det er lov å ta med seg inn i Norge.. Her vil jeg tro Krf er ganske konservative slik de er på Alkoholavgifter.. Dess mindre tilgjengelighet dess mindre forbruk..

Du har sikkert sterke menigner om svenskehandel siden du bor i Halden kan jeg tenke meg...

Lindabk sa...

grensehandelen er en av hovedsakene til kommunepartiene her i Halden.

hlewagastiR sa...

Svenskehandelen er eit resultat av ein avsindig norsk skatte- og avgiftspolitikk som skjuler det faktumet at eit lite land med enorme oljerikdommar lell tvingar folk til å i realiteten betala over 50-60 % skatt. Hadde ein fjerna særnorske avgifter på bil, den skyhøge momsen vår etc, og late det ganga over skattesetelen, måtte vi kanskje betala 50 % skatt, og det hadde ikkje vore politisk salbart. Svenskehandelen er ein del av prisen politikarane (med KrF på laget) er viljuge til å betala for å skjula det eigentlege skattenivået i Noreg. Men eg ser sjølvsagt at det kan vera gode grunnar for å hava høge prisar på alkohol. Når det gjeld lokalval, er dei uinteressante. Kommunepolitikarane er stort sett basta og bundne lell av ting dei er pålagde å gjennomføra.

Joakim sa...

helt enig med deg øyvind, og når det gjelder frp forslaget om å samle valgene til et samla valg vil jeg ikke uttale meg om. men jeg ser poengene dine elisabeth, og jeg må si du har satt en tanke i hodet på meg. jeg driver med lokalpolitikk nå, og jeg er redd det ville komt i skyggen viss det hadde blitt en ny valgordning.